راهنمای خرید اکوستیک


نحوه انتخاب تجهیزات اکوستیک

گاهی ممکن است که شما میکروفون ها، پری آمپ ها، و مانیتورهایتان را از بین مدلهای بسیاری انتخاب کرده باشید، اما بازهم از صدای پروژه‌هایتان راضی نباشید. در این صورت به احتمال زیاد، شما یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ضبط را نادیده گرفته‌اید: اکوستیک اتاق. هر صدایی که در استودیوی شما وجود دارد، با یک سطح برخورد خواهد کرد که یا جذب آن سطح می‌شود و یا بازتاب می‌یابد. از بازتاب‌های اولیه گرفته تا حالت‌های باس، عدم کنترل رفلکت های صدا واقعاً می‌تواند ضبط‌های شما را تحت تاثیر قرار دهد، و معمولاً هم این تاثیر، تاثیر بدی خواهد بود. برای همین، به منظور توضیح مبانی بهبود صدای فضای شما، ما این راهنمای خرید تجهیزات کنترل بازتاب‌های صدا را گردآوری نمودیم. از آنجائیکه هیچ دو اتاقی دقیقاً یکسان نیستند.

آیا من واقعاً به تجهیزات آکوستیک استودیوی خود نیاز دارم؟

بله حتماً! استودیوی شما احتمالاً از اول به عنوان محیطی راحت و مناسب برای تراک کردن ، طراحی و ساخته نشده است. بنابراین، تجهیزات اکوستیک مقرون به صرفه دقیقاً همان چیزی است که شما بدان نیاز دارید.

آیا می‌دانستید که اتاق شما خودش از قبل هم صدای خاصی داشته است؟ رفت و برگشت‌های صدا تحت تاثیر مسیری است که در آن قرار دارد. این صدا ممکن است بر اساس یک سری عوامل منعکس یا جذب شود. سروصدای اتاق نیز با صداهای دیگری که در این مسیر رفت و آمد می‌کنند، جذب می‌شوند، و بیشتر بر صدای اتاق تاثیر می‌گذارند. تمام این صداهایی که در اطراف جابجا می‌شوند ناهمسانی‌هایی صوتی ای‌ را ایجاد می‌کنند که در صدای اصلی وجود ندارند.

یکی از راهکارهای مهم برای مانیتورینگ صحیح ضبط یا بدست آوردن صدایی خوب و تمیز کنترل کردن یا حذف کامل صدای اتاق است. شما معمولاً می‌خواهید فقط صدای منبع را بشنوید، نه آنچه که از دیوارها منعکس می‌شود. تجهیزات اکوستیک بهترین روش برای اطمینان از این است که آنچه که دارید می‌سازید، میکس می‌کنید، و یا ویرایش می‌کنید درست است و تحت تاثیر اتاقی که در آن هستید نمی‌باشد. حتی اگر بخواهید لرزش زنده ای‌ در ضبط‌هایتان داشته باشید، بازهم باید بر روی صدا کنترل داشته باشید. تجهیزات اکوستیک اتاقتان به شما این امکان را می‌دهد تا بر چگونگی رفتار صدا در استودیوتان کنترل داشته باشید، و توانایی ضبط و ماینتور درست موسیقی‌تان را به شما می‌بخشد.

تشدید فرکانسی لرزشی

وقتی دو سطح موازی که صدا را بین یکدیگر منعکس می‌کنند به اندازه کافی از هم دور باشند، شنونده انعکاس‌های بین آن‌ها را می‌شنود. افکت قابل شنیدن در بسیاری از موارد نوعی صدای لرزنده است زیرا اکوها با سرعت و پشت سرهم اتفاق می‌افتند. در اتاق‌های کوچک‌تر، حالت یک صدای توخالی لوله مانند را به خود می‌گیرد زیرا اکوها به هم نزدیک ترند. برای شکست اکوی لرزشی، شما به ترکیبی از جذب و پخش نیاز دارید.

جذب، پخش، و تله‌های باس

جذب

در اینجا توضیح می‌دهیم که جذب چه کمکی می‌تواند به استودیوی شما بکند: فوم های اکوستیک برای کاهش اکوی لرزشی و صدای (slap) بسیار مناسب‌اند. این‌ها دوتا از رایج‌ترین مشکلات در اتاق‌هایی هستند که برای ضبط و اجرای موسیقی طراحی نشده‌اند. اگر در یک اتاق خالی دست بزنید، صدای حاصله برای ضبط و میکس افتضاح خواهد بود. کار کردن با فوم راحت است، در آوردن اندازه مناسب فوم نیز ساده است و استفاده از آن هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است. فوم به بهبود صدایی دریافتی میکروفون هایتان کمک می‌کند و محیط مانیتورینگ کامل تری را برای شما فراهم می‌آورد که باعث اطمینان شما از این موضوع می‌شود که ضبط‌هایتان هرجایی که انجام شوند صدای خوبی خواهند داشت. در محیط مانیتورینگ، فوم باعث می‌شود که شما بتوانید کارهای ضبط شده را درست همانطور که هنرمندتان می‌خواهند بشنوید، بدون اینکه اتاقتان تاثیر بدی روی صدا بگذارد.

پخش

پخش مانع از دست رفتن امواج صدا می‌شود، بنابراین یا اصلاً هیچ (hot spot) ای نخواهید داشت و یا تعداد هات اسپات هایتان بسیار کم خواهند بود. پخش امواج راکد کار را مختل می‌کند و اکوها را مرتعش را افزایش می دهد، بدون اینکه انرژی اکوستیک را از فضا بگیرد یا محتوای فرکانسی صدا را تغییر بدهد. پخش می‌تواند کاری کند که یک فضای کوچک بزرگ به نظر برسد و یک فضای بزرگ حتی بزرگ‌تر از اندازه واقعی‌اش به نظر برسد. تعادل مناسب سطوح پخش کننده و جاذب با توجه به اندازه و کارکرد و نتایج دلخواه فرق می‌کنند.

تله‌های باس

امواج صدای فرکانس باس آنقدر بلند (و قدرتمند) هستند که کنترلشان از همه مشکل تر است. این مسئله در هر صورت وجود دارد خواه شما بخواهید سعی کنید که جلوی انتقال آنها به فضای مجاور را بگیرید یا اینکه بخواهید آن‌ها را جذب کنید تا پاسخ فرکانس باس داخل اتاق را از بین ببرید. از آن مهم تر اینکه، فرکانس‌های پائین اغلب در گوشه‌ها جمع می‌شوند و باعث مشکلاتی می‌گردند، مانند افزایش میزان ظاهری باس در اتاق. بنابراین، به دام انداختن باس در گوشه‌های اتاق برای صاف و صوف کردن صدای اتاق امری حیاتی می‌باشد.

تا چه حد باید از تجهیزات اکوستیک استفاده کنیم؟

بیشتر اتاق‌ها معمولاً در دامنه پوش ۲۵% تا ۷۵% قرار دارند که این فقط برای دیوارها و سقف‌ها مناسب است؛ این مسئله عمدتاً به طراحی اتاق، اهدافی که شما برای اتاق مد نظر دارید، و حتی سبک موسیقی یا محتوایتان بستگی دارد. ما این موضوع را با Auralex مورد بررسی قرار دادیم، و آن‌ها کلیت های زیر را توصیه نمودند:

• اتاق‌های کنترل برای موسیقی راک، پاپ، هیپ هاپ، آر اند بی، بومی، تکنو، و میدی معمولاً از ۵۰ تا ۷۵% پوشش و عمدتاً جذب بهره می‌برند.

• اتاق‌های کنترل برای موسیقی جاز، هنری (کلاسیک)، کر، اکوستیک، جهانی و سایر اشکال موسیقی‌های گروهی معمولاً از ۳۵ تا ۵۰% پوشش بهره می‌برند. لیکن، اتاق‌های کنترل باید از اتاق ضبط اصلی (dead) تر باشند.تکنیک پخش در این نوع اتاق‌های کنترل بیشتر استفاده می‌شود.

• اتاق‌های اجرای زنده تفاوت زیادی دارند. برخی از اتاق‌های اجرای زنده که طراحی خوبی دارند می‌توانند با ۲۰% پوشش (یا حتی کمتر از این!) جواب بدهند. لیکن، بیشترشان بین دامنه ۲۵ تا ۵۰% قرار دارند. این مقدار معمولاً ترکیب سالم و مناسبی از جذب و پخش است. موفق‌ترین اتاق‌های اجرای زنده معمولاً یک مقدار تغییرپذیری (variability) دارند.

• اتاقک‌های ایزولاسیون معمولاً نیازمند ۷۵% جذب یا بیشتر هستند.

تجهیزات اکوستیک را کجا بیاویزیم؟

موضوع تعیین محل قرار گیری تجهیزات هم در حیطه هنر و هم در علم مطرح می‌باشد. این مسئله به اهداف شما، کارکرد اتاق، و طراحی اتاقتان بستگی دارد. محل قرارگیری تجهیزات نیاز شماست، اما یادتان باشد که هرگاه صدای بد اتاق روی نوار صوتی باشد، هرگز نمی‌توانید از شر آن خلاص شوید. در اینجا یک سری نکات ارائه می‌شوند که مرحله به مرحله شما را در روند قراردادن تجهیزات اکوستیک تان راهنمایی می‌کنند.

منطقه میکسینگ

بسیاری از طراحان استودیو مدعی‌اند که جلوی اتاق (دیوارها و سقف) باید با نوعی فرایند جذب تیمار شوند شاید تا پشت مهندس صدا .سقف اتاق از پشت میز مهندس صدا می‌تواند حاوی ترکیبی از پخش و جذب باشد. به هرحال، طراحان دیگر احساس می‌کنند که دیوار پشتی باید دارای نوعی آرایش پخش کننده باشد که با جذب دارای پهنای باند گسترده احاطه شده است. دیوارهای کناری از جایگاه مهندس تا پشت می‌توانند به صورت یک در میان جاذب و پخش کننده باشند. در صورتی که بودجه‌تان محدود است، تجهیزات اطراف منطقه میکسینگ باید نسبت به بقیه جاهای اتاق در اولویت باشد. اینکار یک منطقه شنیداری تنگ و کنترل شده را در اختیار شما قرار خواهد داد.

منطقه ضبط

اگر می‌خواهید یک اتاقک ایزولاسیون یا منطقه تراکینگ را ایجاد کنید، فراهم آوردن محیطی کاملاً جاذب را مدنظر قرار دهید، که از بالای دیوار شروع می‌شود و تا پائین در حدود ارتفاع زانوها یا پائین تر از آن ادامه می‌یابد. انجام اینکار به شما این امکان را می‌دهد تا با افزودن ریورب، ای کیو، و موارد دیگر متغیرهای صوتی ضبط را در میکس کنترل کنید. لیکن، این کار سلیقه ای است. برخی اجراکنندگان احساس می‌کنند در اتاقکی کاملاً مرده گیر افتاده‌اند، پس در این صورت ممکن است بخواهید که مقداری خاصیت پخش را به محیطتان اضافه کنید.

در صورتیکه هدفتان جلوگیری از نفوذ صدا باشد

یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی که باید آنرا بشناسید و درک کنید این است که قرار نیست فوم اکوستیک و پخش کننده‌ها جلوی نفوذ صدا در اتاقتان را بگیرند. این‌ها تجهیزات بسیار موثر برای داشتن یک صدای انعکاسی و فراگیر محسوب می‌شوند و کمک می‌کنند تا صدای اتاق‌ها بهتر به نظر برسند. اما این‌ها واقعاً توانایی کافی برای جلوگیری از نفوذ صدا در داخل یا خارج اتاق را ندارند.

ایزولاسیون خوب صدا ناشی از دو چیز مهم است: تراکم و فواصل هوا. تراکم در قالب مصالحی مانند تیغه دیوار (گچ و سیمان)، تخته فشاری، تخته چندلا، تخته صداافزا، ومحصولات جداکننده از جنس وینیل (مانند SheetBlok)، سرب و غیره حاصل می‌شود. فواصل هوا بین دیوارهای جدید و قدیمی باید، در صورت امکان، حداقل دو اینچ پهنا داشته باشند. ترکیبی از تراکم و فواصل هوا منجر به ایزولاسیون می‌شود؛ میزان آن عمدتاً به کیفیت ساخت بستگی دارد.

در شرایط اضطراری، SheetBlok که بین دو لایه تیغه گچ و سیمان قرارگرفته، مقدار قابل ملاحظه ای‌ای از تراکم را فراهم می‌آورد که خود به تنهایی به صورت کامل جلوی نفوذ صدا به اتاق را نمی‌گیرد. در اتاق‌هایی که برای ضبط طراحی نشده‌اند، فراهم آوردن حالت شناوری از طریق یک سیستم کف جدا و دیوارهای دولایه (لذا باعث ضروری شدن فواصل هوا و تجزیه می‌شود) کار پرهزینه ای‌ای است، اما ساندویچ SheetBlok ممکن است یک احتمال کاربردی باشد.