ضبط صدای با کیفیت در نرم افزار میزبان
اینجا بیاموزید که چطور می توانید صدایی با بالاترین کیفیت را با کامپیوتر خود ضبط کنید. استودیوهای دیجیتال و مبتنی بر کامپیوتر به شکل چشم گیری ارتقا یافتهاند، با این وجود همچنان هیچ پلاگینی نمی تواند جایگزین میکروفنها، پری آمپها و سیستمهای مانیتورینگ شود. اما برخی از کارت صداها خود پری آمپ داخلی دارند، بیشتر آنها یا ورودیهای آنالوگ در سطح لاین یا ورودیهای دیجیتال ارائه می دهند که تنظیم مناسب برای ضبط صدای با کیفیت در نرم افزار میزبان را چالش بر انگیز می کند. این مقاله به برخی از گزینههای موجود پرداخته و به نقاط ضعف و قوت هر یک اشاره می کند.
روشهای اضافه کردن صدا به نرم افزار
Soundcards
کارت صداهای اقتصادی که عمدتا برای گیم مارکتها در نظر گرفته شدهاند، معمولا دارای ورودی میکروفن و لاین هستند. ورودیهای لاین کیفیت مناسبی را ارائه می دهند، اما ورودی میکروفن اغلب برای استفاده با میکروفنهای ارزان قیمت الکتریک طراحی شده که معمولا همراه کارت صدا عرضه می شوند. این ورودیها با توجه به قیمتشان عملکردی بیش از حد انتظار ارائه می دهند، اما همچنان از نظر کیفیت و حساسیت برای ضبط حرفهای آواز یا ساز کافی نیستند. حتی اگر پری آمپ داخلی حساسیت لازم را داشته باشد، اما به ندرت می تواند ورودی بالانس و تغذیه فانتومی که بیشتر میکروفنهای کاندنسر نیاز دارند را فراهم کند.
برای دستیابی به کیفیت بالاتر، می توان از یک میکسر استودیویی، پری آمپ جداگانه یا یک کانال صوتی برای تغذیه استفاده کرد. مبدلهای به کار رفته در کارت صداهای اقتصادی اغلب کیفیت مطلوبی ندارند، (و یا به دلیل چیدمان نامناسب مدار، مستعد نویز و تداخل هستند) بهترین روش، استفاده از ورودی دیجیتال است. برای این کار باید یک میکسر، پری آمپ، یا کانال صوتی با خروجی دیجیتال تهیه کنید. چنین تجهیزاتی احتمالا هزینه بیشتری نسبت به کارت صدای اقتصادی خواهند داشت، اما در صورت ارتقا یا تغییر به یک کارت صدای حرفهای یا رابط صوتی سخت افزاری همچنان کاربرد خواهند داشت.
کارت صدای سخت افزاری
کارت صداهای استودیویی سخت افزاری، که از طریق کابل و کارت PCI یا کابل FireWire به کامپیوتر متصل می شوند، با جداسازی مبدلها از محیط پر نویز داخل کیس کامپیوتر، به کاهش نویز کمک می کنند و گزینهای عالی برای ضبط صدای با کیفیت در نرم افزار میزبان هستند. به همین دلیل، اغلب دارای نویز کمتری نسبت به کارت صداهای داخلی هستند. البته برخی از کارت صداهای داخلی عملکرد بسیار خوبی دارند. اما به طور کلی، سخت افزارهای خارجی کیفیت بهتری را ارائه می دهند و در صورتی که به چندین کانال ورودی و خروجی نیاز داشته باشید، فضای بیشتری برای نصب سوکتها در اختیارتان قرار می دهند.
اگر کارت صدای شما فقط ورودیهای لاین داشته باشد، در هنگام ضبط با میکروفن ، مشکلات مشابهی با کارت صدای معمولی خواهید داشت، اما برخی از کارت صداهای جدید مانند Digidesign Digi 001 و MOTU 828 دارای پری آمپهای میکروفن داخلی هستند. طبیعتا، تمام پری آمپهای میکروفن کیفیت یکسانی ندارند و گزارشهایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از آمپهای میکروفن موجود در کارت صداها به اندازه یک میکسر خوب، حساسیت کافی را ندارند. یک میکسر معمولی حدود 60 دسی بل گین میکروفن دارد و حدود 10 دسی بل گین اضافی در فیدرهای کانال در دسترس قرار می دهد. گین میکروفن بیش از 58 دسی بل برای اکثر برنامهها کافی خواهد بود، اما اگر کمتر باشد، ممکن است در ضبط منابع صدای آرام یا دور با مشکل مواجه شوید، به ویژه اگر از میکروفنهای دینامیک به جای کاندنسر استفاده می کنید. اگر با چنین کارت صدا کار می کنید، شاید بخواهید یک پری آمپ میکروفن حساس تر، یک کانال صوتی بهتر یا یک میکسر مناسب خریداری کنید.
میکسر دیجیتال/ آنالوگ
روش سنتی ضبط صدا استفاده ازیک میکسر آنالوگ است و اگر نیاز به ضبط چندین کانال میکروفن به صورت همزمان دارید، این روش می تواند مقرون به صرفه تر باشد. برخی از میکسرهای کوچک تر، مانند سری Mackie VLZpro، دارای پری آمپهای میکروفن فوق العاده هستند، بنابراین اگر بتوانید به تعداد کافی خروجیهای مجزا (از طریق خروجی مستقیم، خروجیهای انتقال، خروجی باس، خروجیهای Aux Pre-fade و غیره) دریافت کنید، این گزینه می تواند راه حل مناسبی باشد. از آنجایی که اکثر استودیوهای مبتنی بر کامپیوتر در مرحلهای نیاز به میکس سازهای میدی و صدای دیجیتال پیدا می کنند، احتمالا شما به یک میکسر نیاز خواهید داشت. اما از آنجایی که اکثر میکسرهای آنالوگ خروجی دیجیتال ندارند، کیفیت صدای شما نیز تحت تاثیر کیفیت مبدلهای کارت صدا قرار می گیرد.
میکسرهای دیجیتال همیشه به صورت استاندارد دارای خروجیهای استریو S/PDIF هستند و همچنین ممکن است دارای اسلاتهای توسعه برای کارت صداهای دیجیتال چند کاناله ADAT و TDIF باشند. با جفت کردن یکی از رابطها با یک کارت صدایی که دارای ورودی دیجیتال چند کاناله سازگار است، می توانید صدا را با حفظ کیفیت به کامژیوتر منتقل کنید و ضبط صدای با کیفیت در نرم تفزتر میزبان را بهبود دهید. کیفیت پری آمپهای میکروفن در میکسرهای دیجیتال بسیار متغیر است و برخی از آنها نیز کمی از نظر گین میکروفن پایین هستند، بنابراین مهم است میکسری را که قصد خرید آن را دارید با یک میکروفن واقعی امتحان کنید. اگر نیازی به ورودی/ خروجی دیجیتال ندارید، ممکن است یک میکسر دیجیتال ارزان قیمت بهترین انتخاب برای شما نباشد، زیرا مسیر سیگنال از طریق آن هنگامی که از ورودی میکروفن به خروجی آنالوگ اندازه گیری می کنید، یک میکسر آنالوگ با طراحی خوب اغلب بهتر است.
میکسرهای دیجیتال معمولا به صورت استاندارد دارای خروجیهای استریو S/PDIF هستند واغلب اسلاتهایی برای کارت صداهای دیجیتال چند کاناله ADAT و TDIF نیز دارند. با اتصال یکی از میکسرها به کارت صدایی که ورودی دیجیتال چند کاناله سازگار دارد، می توانید صدا را بدون نگرانی در مورد کیفیت مبدل کارت صدا به کامپیوتر منتقل کنید.
کیفیت پری آمپهای میکروفن در میکسرهای دیجیتال بسیار متغیر است و برخی از آنها نیز گین میکروفن کافی ندارند، بنابراین مهم است که میکسر مورد نظر خود را قبل از خرید با یک میکروفن و یک منبع صدای واقعی در یک محیط آرام آزمایش کنید. اگر نیازی به I/O دیجیتال ندارید، یک میکسر دیجیتال با بودجه محدود ممکن است انتخاب مناسبی برای شما نباشد، زیرا مسیر سیگنال در یک میکسر آنالوگ با طراحی خوب معمولا وقتی از ورودی میکروفن تا خروجی آنالوگ اندازه گیری می شود، بهتر است. در صورت نیاز به میکسرهای سخت افزاری به مقاله “استفاده از میکسر سخت افزاری” رجوع کنید.
ورودی برای گیتار الکتریک
گیتارهای الکتریک را می توان به کامپیوتر متصل کرد، اما اتصال مستقیم آنها به ورودیهای لاین کارت صدا توصیه نمی شود، زیرا امپدانس ورودی برای گیتار کافی نیست. برای گیتارها، امپدانس حدود MΩ1 یا بالاتر نیاز هست. بنابراین یا از یک باکس دی آی اکتیو (active DI box) مناسب با ورودی امپدانس بالا یا ورودی ساز در یک کانال صوتی استفاده کنید. نرم افزارهای بسیاری برای تقویت و شکل دهی به صدای گیتار وجود دارند، اما اگر می خواهید در حین نواختن، بدون تاخیر، صدای تقویت شده را بشنوید، به سیستمی با تاخیر بسیار پایین نیاز دارید.
پری آمپهای گیتار دیجیتالی جایگزینهای مناسبی برای پری آمپهای سخت افزاری هستند. مدلهای مختلفی از این پری آمپها در دسترس هستند که شامل انواع تیوب، حالت جامد و مدلسازی فیزیکی دیجیتال می شوند. با این حال، باید واحدی را انتخاب کنید که شبیه سازی بلندگو را نیز در خود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت صدای گیتار به طور معمولی که انتظار دارید، نخواهد بود. یک نکته مهم این است که اگر از یک پری آمپ سخت افزاری با افکتهای داخلی استفاده می کنید، باید تاخیر و ریورب آن را خاموش کنید و در عوض با استفاده از پلاگینها، این افکتها را اضافه کنید. این کار نه تنها ویرایش را تا حد زیادی ساده می کند، بلکه به شما امکان می دهد برای صرفه جویی در فضا روی یک آهنگ مونو ضبط کنید. هنوز هم می توانید صدا را با استفاده از پلاگینهای استریو پردازش کنید، که در صورت تمایل قابل خودکار سازی هستند، و دلیلی وجود ندارد که یک پری آمپ سخت افزاری را با مدل سازی نرم افزاری ترکیب نکنید اگر نیاز به اصلاح بیشتر صدای ضبط شده دارید.
پری آمپ میکروفن
پری آمپهای میکروفن اکنون در انواع تک، دو و چند کاناله موجود هستند و برای اتصال به کارت صداها یا رابطهای صوتی که ورودیهای آنالوگ با کیفیت دارند، ایده آل هستند. شما می توانید بین مدلهای حالت جامد یا لامپی انتخب کنید، بسته به اینکه کدام یک از نظر صدایی برای شما مناسب تر است. هر مدل معتبر، بهره و حساسیتی که نیاز دارید را به همراه سطح نویز پایین ارائه می دهد. همچنین می توانید از یک پری آمپ میکروفن جداگانه با میکسر دیجیتالی که پری آمپ میکروفن خوبی ندارد، استفاده کنید و پری آمپ را به ورودیهای لاین میکسر وصل کنید.
پیش تقویت کنندههای میکروفن چند کاناله (معمولا در بلوکهای هشت تایی طراحی می شوند) می توانند از نظر مالی برای ضبط چند ساز مفید باشند، اما اگر فقط تمایل به ضبط یک یا دو قسمت در یک زمان دارید، به جای آن از یکی از کانالهای صوتی موجود استفاده کنید، زیرا این موارد مزایای خاص خود را دارند.
کانالهای صوتی
کانالهای صوتی، پری آمپهای میکروفن هستند که علاوه بر تقویت سیگنال شامل کمپرسور، انواعی از اکولایزر و اغلب ویژگیهای اضافی مانند deessing، expansion، gating و limiting می باشند. این کانالها ممکن است شامل بخش مانیتورینگ نیز باشند (که ممکن است با یک تقویت کننده هدفون همراه باشد) تا به اجرا کننده این امکان را بدهند که سیگنال منبع را که با خروجی کارت صدای کامپیوتر را مانیتور کند تا از تاخیر هنگام تلاش برای آواز خواندن یا نواختن جلوگیری شود.
به غیر از این راه حل نظارت بر تاخیر صفر، که می توانید با استفاده از تقریبا هر کانال پری آمپ/ صدای میکروفن و یک میکسر آن را راه اندازی کنید، به نظر می رسد که اکثر بستههای نرم افزاری در حال حاضر مشابه بخشهای پردازشی یک کانال صوتی هستند، اما دارای یک کمپرسور سخت افزاری هستند. یکی از مزایای فشرده سازی آنالوگ این است که می توانید با کمترین احتمال قطع شدن به حداکثر سطح سیگنال مبدلهای سیستم خود نزدیک تر عمل کنید و حتی سیگنالهای سطح پایین تر نیز تقویت می شوند که این کار به ضبط صدای با کیفیت در نرم افزار میزبان کمک می کند و با استفاده از بیتهای بییشتری ضبط می شوند. بیتهای بیشتر به معنای دیستورشن کمتر و نسبت سیگنال به نویز بهتر است، بنابراین فشرده سازی سیگنال شما در حوزه آنالوگ قبل از تبدیل، نتایج بهتری نسبت به اعمال فشرده سازی دیجیتال پس از تبدیل ایجاد می کند. غلبه بر یک اکولایزر آنالوگ خوب نیز سخت است، بنابراین اگر بتوانید با استفاده از کنترلهای یک کانال صوتی، صدایی واقعا درجه یک را در منبع دریافت کنید، به احتمال زیاد هنگام میکس به صدایی که می خواهید، می رسید.
یک کانال صوتی خوب شامل ورودیهای میکروفن، لاین و ساز با امپدانس بالا است و تعدادی از مدلها یا دارای خروجی دیجیتال به صورت استاندارد هستند یا آن را به عنوان یک پلاگین ارائه می کنند. در حالت بالانس، یک کانال صوتی با یک خروجی دیجیتال بهترین روش را برای دریافت سیگنال با کیفیت به سیستم شما ارائه می دهد (به شرطی که کارت صدای شما دارای ورودی دیجیتال باشد)، اما شما می توانید از یک یا دو کانال با مبدل استریو استفاده کنید. سیستم توزیع word-clock برای اجرای چندین واحد مورد نیاز است (با فرض اینکه چندین ورودی دیجیتال برای اتصال آنها دارید، همانطور که در مورد برخی از کارت صداهای Pro Tools وجود دارد). کانالهای صوتی خوب در مقایسه با یک میکسر یا پری آمپ میکروفن چند کاناله برای هر کانال هزینه بر هستند، بنابراین اگر می خواهید چند میکروفن یا بیشتر را همزمان ضبط کنید، ممکن است این مسیر جذابیت کمتری داشته باشد. با این حال، اگر تمایل به overdub بیش از حد یک قسمت در یک زمان دارید، یک کانال صوتی با کیفیت بالا بهترین راه حل برای ضبط صدای با کیفیت در نرم افزار میزبان خواهد بود.
گزینههای بسیار، زمان بسیار کم…
سیگنالی که در منبع خراب شود هرگز نمی تواند به طور رضایت بخشی بازیابی شود، بنابراین انتخاب میکروفن و سیستم پیش تقویت کننده مناسب برای ضبط احتمالا تاثیر بیشتری نسبت به هر چیز دیگری در زنجیره ضبط دارد. از آنجایی که اکثر نوازندگانی که در استودیوهای خود کار می کنند تمایل دارند تا قطعات نسبتا کمی را همزمان ضبط کنند، استفاده از کانالهای صوتی با کیفیت بالا احتمالا بهترین راه حل است. و اگر بتوان آنها را به صورت دیجیتالی با ورودی سیستم کامپیوتری سازگار کرد، خیلی بهتر است. برخی از کانالهای صوتی نیز مبدلهای اختیاری را ارائه می کنند که در صورت نیاز به انجام این مرحله، از تبدیل 24 بیتی تا 96 کیلوهرتز پشتیبانی می کنند.
برای ضبط چند میکروفن، یک میکسر آنالوگ خوب یا یک پری آمپ میکروفن چند کاناله احتمالا گزینه مناسبی است و ما استفاده از یک کنسول دیجیتال ارزان قیمت را برای ردیابی پیشنهاد نمی کنیم، مگر اینکه برای میکس کردن نیز به آن نیاز داشته باشید. حتی در آن زمان، ممکن است همچنان نیاز به خرید یک کانال صوتی خوب برای ضبط قطعههای مهم را احساس کنید. هر گزینهای را که انتخاب کنید، با مراقبت از منبع صدا، به احتمال زیاد به کیفیت صدای ضبط شدهای خواهید رسید که از آن راضی هستید.
هر گزینهای که انتخاب کنید، با تنظیم دقیق تجهیزات و مراقبت از منبع صدا، می توانید ضبط صدای با کیفیت در نرم افزار میزبان داشته باشید و به نتیجهای برسید که از آن راضی خواهید بود.