آموزش, اخبار

برای آمپلی فایر گیتار به چند وات نیاز دارید؟

به چند وات نیاز دارید؟

اغلب از ما پرسیده می شود که یک آمپلی فایر گیتار به چند وات نیاز دارد؟ درواقع به برنامه و صدای مورد نظر شما بستگی دارد. به عنوان مثال، گیتاریست‌هایی که در استودیو هستند نیازهای متفاوتی با دیگر نوازندگان دارند. فراتر از آن، نوازندگان گیتار سبک جاز که برای آهنگ‌هایی با صدای بلند رقابت می کنند، احتمالا آمپلی فایر متفاوتی نسبت به یک گیتاریست هوی متال دارند. در این مقاله، کاربرد آمپلی فایرهای مختلف را بررسی می کنیم.

انواع آمپلی فایرها

Tube یا Solid-State

بیایید ابتدا این موضوع را کنار بگذاریم: علی رغم باور رایج، آمپلی فایرهای Tube رسا تر از آمپلی فایرهای Solid-State نیستند. تفاوت در نحوه دیستورشن تیوب‌ها و Solid-State هنگام فشار دادن آنها است. آمپلی فایرهای تیوبی هارمونیک‌هایی تولید می کنند که برای 12 دسیبل اول یا بیشتر، توسط گوش انسان به عنوان حجم درک می شود تا دیستورشن. این بدان معنی است که آمپلی فایرهای تیوبی اغلب 12 دسی بل بلندتر از آمپلی فایرهای بدون تحریف در نظر گرفته می شوند. آمپلی فایرهای Solid-State در همان سطح سیگنال مشابه همتایان تیوبی خود دچار دیستورشن می شوند. با این حال، تفاوت در این است که دیستورشن آشکار است، سیگنال به جای بلندتر،‌ fizzy به نظر می رسد.

وات بیشتر به معنای حجم بیشتر است؟

همچنین این تصور اشتباه وجود دارد که وات به تنهایی مسئول تعیین میزان صدای آمپلی فایر گیتار هست. اشتباه است. در حالی که وات مطمئنا به خروجی آمپلی فایر گیتار کمک می کند، این تنها عاملی نیست که باید در نظر گرفته شود. برای شروع‌، باید از کارایی بلندگوهایی که استفاده می کنید آگاه باشید.

ممکن است بپرسید وات چیست؟

به عبارت ساده،‌ اندازه گیری توانایی یک بلندگو برای تبدیل قدرت به صدا است که با دسی بل (dB) بیان می شود. این مهم است زیرا یک بلندگو با راندمان پایین تر از یک بلندگو با راندمان بالاتر آرام تر خواهد بود، حتی اگر هر بلندگو توسط آمپلی فایر یکسان با تنظیمات یکسان تغذیه شود.‌

همچنین توجه داشته باشید که دو برابر کردن مقدار وات آمپلی فایر گیتار شما خروجی آن را دو برابر نمی کند، یک آمپلی فایر 200 وات دو برابر یک آمپلی فایر 100 وات بلند نیست. در عوض، هر بار که وات آمپلی فایر خود را دو برابر می کنید، فقط 3 دسیبل افزایش می یابد. از این رو یک آمپلی فایر200 وات در واقع 3 دسی بل از یک آمپلی فایر 100 وات هنگام کار با همان بلندگو است.

هدرووم چیست و وات چه تاثیری بر آن دارد؟

قطعا اسم هدرووم (Headroom) به گوشتان رسیده است. آمپلی فایرها مقدار زیادی از آن را ارائه می دهند. اما هدرووم دقیقا چیست؟ به عبارت ساده، Headroom تفاوت بین سطح عملکرد عادی یک دستگاه و حداکثر سطحی است که دستگاه می تواند بدون دیستورشن از آن عبور کند. با آمپلی فایرهای تیوب،‌ به دلیل مصرف انرژی بیشتر برای تقویت بلندگوها،‌ ارتباطی بین وات بالاتر و هدرووم پیدا خواهید کرد. از طرف دیگر آمپلی فایرهای Solid-State به جای تیوب و بلندگو،‌ ترانزیستورها را تقویت می کنند.

آمپلی فایرها

شبیه ساز آمپلی فایر و صفر وات

آنها صفر وات دارند و به دلیل تطبیق پذیری و توانایی آنها برای نواختن بدون بلندگو، تقریبا گزینه مناسبی برای نوازندگان هستند. بسیاری از نوازندگان گیتار و بیس با آمپلی فایر و شبیه ساز کابین همراه می شوند زیرا می توانند درست روی پدال برد شما قرار بگیرند. یکی دیگر از مزایای آن،  این است که می توانید مستقیما به کارت صدای خود متصل شوید و به صداهایی با کیفیت استودیو دست بیابید بدون اینکه نگران قرارگیری میکروفن یا نویز باشید.

برخی از آنها حتی دارای خروجی هدفون هستند،‌ بنابراین می توانید بدون ایجاد مزاحمت برای کسی که در اطرافتان ایجاد می کند،‌ تمرین کنید. اگر به دنبال جایگزین آمپلی فایرها و کابینت‌های سنگین و بدون به خطر انداختن کیفیت صدا کنار بگذارید، باید آمپلی فایر و شبیه ساز کابین را بررسی کنید.

شبیه ساز آمپلی فایر و صفر وات

آمپلی فایر1 وات

اگر می خواهید در اتاق خود به صدای عالی دست پیدا کنید، یک آمپلی فایر تیوب یک واتی گزینه ایده آلی برای شما است. از صدای بلند آمپلی فایر تیوبی یک واتی در یک فضای کوچک شوکه خواهید شد. این آمپلی فایرها نسبتا سریع به اشباع آمپلی فایر قدرت می رسند،‌ بنابراین اگر به دنبال تمیز کردن جاز مانند در ولوم بالا هستید،‌ احتمالا یک وات آن را قطع نمی کند. برعکس، اگر امیدوار به قطع شدن اسپیکرهای قدیمی هستید،‌ احتمالا آمپلی فایر با قدرت بیشتری می خواهید. یک آمپلی فایر تیوبی یک وات نیز در حین تمرین با درام‌ها هماهنگ نیست.

آمپلی فایر 5 تا 15 وات

اگر می خواهید در سطوح اتاق صدایی شفاف داشته باشید، یک آمپلی فایر تیوبی 5 تا 15 واتی شما را به آنچه که می خواهید می رساند. به علاوه، وات هنوز به اندازه‌ای کافی نیست تا دیستورشن آمپلی فایر را با حجم قابل کنترل ایجاد کند. به شرط استفاده از یک بلندگوی قوی، این آمپلی فایرها خروجی کافی برای تمرین و کنسرت‌های کوچک ارائه می دهند و می توانند با یک درامر نسبتا محدو دسازگارشوند. اما اگر به دنبال صداهای شفاف با حجم بالا هستید، آمپلی فایری با قدرت بیشتر می خواهید.

آمپلی فایر 20 تا 45 وات

برای نوازندگان گیتاریست که در بارها و کافه‌های کوچک می نوازند، یک آمپ تیوب 20 تا 45 وات انتخاب فوق العاده‌ای است. این آمپلی فایرها هدرووم کافی را برای همگام شدن با اکثر درامرها ایجاد می کنند، می توانند بلندگوهای با راندمان پایین تر تقویت کنند، و در ولوم‌های بالاتر، دیستورشن آمپلی فایر آماده تولید موزیک‌های راک هستند. از طرف دیگر، یک آمپلی فایر 20Solid-State  تا45 وات، برای همگام شدن با یک درام تلاش می کند. آمپلی فایر Solid-State عملکرد عالی ارائه می دهند، بسیار شبیه آمپلی فایر تیوبی 5 تا 10 وات است.

آمپلی فایر 50 تا 90 وات

اگر جاز، فانک یا اسکا (jazz, funk, ska) ) می نوازید یا اگر صرفا حداکثر صدای شفاف می خواهید، یک آمپلی فایر تیوبی 50 تا 90 وات تنها راه حل است.  این آمپلی فایرها همچنین برای گیتاریست‌های سبک هارد راک، متال و گیتاریست‌هایی که به جای دیستورشن پاور آمپلی فایر بر دیستورشن پری آمپ تکیه می کنند، ایده آل هستند. اینها آمپلی فایرهایی هستند که ارزش بسیاری دارند. آنها برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی مناسب نیستند. یک آمپلی فایر 50Solid-State  تا 90 وات تقریبا با آمپلی فایر تیوبی15 تا 20 واتی قابل مقایسه است و برای کنسرت‌های کوچک مناسب هست. برخی از این آمپلی فایرهای Solid-State قدرت یک درامر را ندارند و معمولا برای کنسرت‌های بزرگتر توصیه نمی شوند. اگر صدای آمپلی فایر مورد علاقه خود را با وات پایین تر دوست دارید، می توانید از یک میکروفن یا شبیه ساز آمپ استفاده کنید.

بیش از 100 وات

برای کنسرت‌های بزرگ یا باندهایی با صدای بسیار بلند، به یک آمپلی فایر تیوبی 100 واتی نیاز دارید. اینها تجهیزات بزرگی هستند که برای صدای فوق العاده ساخته شده اند. اگر در سبک کلاسیک کار می کنید این مقدار وات برای شما مناسب می باشد. یک نکته در مورد این آمپلی فایر با وات بالا وجود دارد که صدای آنها تقریبا در هر میزان صدایی یکسان است، اگر آمپلی Solid-State صدای خوبی را ارائه می دهد بنابراین در سطوح اتاق نیز به همان اندازه صدا خوب خواهد بود. برعکس، آمپلی فایرهای تیوبی بسته به میزان تنظیم صدا، به شدت متفاوت هستند.

  آمپلی فایر با Power Control

برای بسیاری از نوازندگان، داشتن آمپلی فایر مجزا برای تمرین و اجرای موسیقی طبیعی است. سازندگان آمپلی فایر تلاش کرده‌اند، تا با یک ناب بتوانید قدرت خروجی را کنترل کنید. به عنوان مثال، BOSS Katana-100 MkII یک آمپلی فایر 100 وات است، اما دارای بخش کنترل قدرت است که به شما امکان می دهد آن را تا 50 وات و 0.5 وات کاهش دهید. یعنی فقط با یک آمپلی فایر می توانید کنسرت اجرا کنید! دیگر نیازی به تغییر تنظیمات پدال خود برای آمپلی فایرهای مختلف نیست! اکنون می توانید بدون توجه به محل برگزاری یا فضای تمرین ،همان صدای دقیق را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *