“چرا صدایی که ضبط می کنم شبیه به آهنگهایی که از رادیو پخش می شوند نیست؟” این سوالی است که ما در پسکو بسیار می شنویم. جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا این آهنگها مستر شده اند. مسترینگ فرآیند نهایی است که موزیک شما قبل از توزیع، مراحل آن را طی می کند.
مهندسان چیره دست اغلب به عنوان کیمیاگران صوتی شناخته شده اند – جادوگران شنوایی با تواناییهای عرفانی هستند. اما اگر به پشت پرده نگاه کنید متوجه می شوید که هیچ جادویی در کار نیست – فقط یک مهندس حرفهای با ابزارهای مربوطه توانسته آهنگهای فوق العادهای، را ارائه دهد. مسترینگ آنقدر که به نظر می رسد پیچیده نیست و فقط به تمرین و دانش نیاز است. به قول آرتور سی کلارک ” جادو فقط علمی است که ما هنوز آن را درک نکردهایم”.
آیا مسترکردن موزیک، ضروری است؟
آیا لازم است موسیقی خود را مستر کنیم؟ حقیقت این است که شما اگر یک فضای آکوستیک عالی و یک سیستم مانیتورینگ در سطح جهانی نداشته باشید نمی توانید همانند یک مهندس با تجربه موزیک خود را تولید نمایید – حتی اگر تعداد زیادی پلاگین و تجهیزات آنالوگ با کیفیت داشته باشید. زمانی که شما، نفر دومی داشته باشید تا بر روی میکس نظارت داشته باشد باعث می شود آهنگ شما کاملا بی نقص باشد. شما تمام ایدههای خود را پیاده سازی کردهاید و ویرایشهای لازم را انجام دادهاید اکنون دیگر کارتان تمام شده است و اگر احساس کردهاید که مشکلی دارد باید دوباره میکس خود را بررسی کنید. و حالا به یک متخصص کار کشته مسترینگ نیاز دارید تا میکس شما را دریافت کند و بعد از بررسی با اعمال برخی تنظیمات آن را بهتر کند.
Mastering — the DIY Approach
اگر واضح تر بیان کنیم – ما نمی گوییم که خودتان موزیک خود را مستر نکنید. درسته مهندسان مستراز تخصصهای بالایی در این زمینه برخورداراند اما قیمت بالایی را نیز برای انجام این کار در نظر دارند. شما می توانید مهارتهای خود را در این حوزه بالا ببرید و خودتان، مستر آهنگهایتان را انجام دهید. بالاخره حتی باب لودویگ هم باید از جایی شروع می کرد – از کجا باید شروع کرد؟ ابتدا تا جایی که ممکن است استراحت کنید، تا با خلاقیت و دید بهتری بتوانید مستر کنید. وقتی آماده شروع کار شدید، DAW خود را باز کنید و آهنگ خود را به عنوان یک فایل استریو 24 بیتی با فرمت WAV با همان نرخ نمونه برداری که میکس کردهاید و بدون ایجاد دیتر(dithering) اکسپورت کنید. سپس، فایل را به عنوان پروژه جدید در نرم افزار خود وارد کنید، یا از نرم افزارهای اختصاصی مانند Steinberg WaveLab یا Magix Sound Forge – import استفاده نمایید.
چند نکته مفید
- اگر در حین میکس، محدودیتهای مسترینگ در 2-bus شما وجود دارد، آنها را قبل از اکسپورت کردن از میکس خود حذف کنید.
- مطمئن شوید که شروع و پایان میکس شما زمان کافی برای جلوگیری از قطع یا ریورب و تاخیر را داشته باشد.
آیا نمی توان چند پلاگین را در باس میکس خود قرار داد؟
بسیاری از مهندسان دوست دارند در حین میکس، پلاگینهای مسترینگ را در bus-2 خود قرار دهند. این کار هیچ ایرادی ندارد اما همچین چیزی در مسترینگ صدق نمی کند. مسترینگ فرآیندی است که به مجموعه مهارتهای متفاوتی نسبت به میکس نیاز دارد. هنگامی که در حین میکس کردن از باس استفاده می کنید، عمل جداگانهای انجام ندادهاید در واقع بخشی از کار میکس است. قابل ذکر است که انجام این کار مشکلی ندارد، می توانید مواقعی که مسترینگ انجام نمی دهید، از این روش استفاده کنید.
ابزارهایی که یک مهندس مستر باید داشته باشد
ابزارهای مسترینگ زیادی در دسترس هستند: می توان به نرم افزارهایی مانند iZotope Ozone و IK Multimedia T-RackS، بستههای پلاگین مانند Waves Grand Masters Collection و FabFilter’s Mastering Bundle، و سختافزاری پیشرفته مانند Manley’s Variable کمپرسور Mu و Massive Passive EQ و Bettermaker’s Mastering Equalizer و Mastering Limiter اشاره نمود. حداقل، شما به یک EQ فاز خطی، کمپرسور، لیمیتر brickwall و میتر نیاز دارید – که ضروری هستند. می توانید با استفاده از EQ, stereo widener و پلاگین tape saturation جلوههای جالبی به موزیک خود بدهید. از تجهیزاتی که دارید استفاده کنید و ببینید کدام یک شما را به خواسته تان می رساند.
هنگام مسترینگ، امکان بروز اشتباه وجود دارد، مهندسان عاشق تجهیزات خود هستند! اما قبل از این که یک کمپرسور چند باند را روی میکس خود بزنید، ابتدا هدفی که دارید را در نظر بگیرید. وظیفه مستر آن است که میکس را تقویت کند نه اینکه آنرا کاملا تغییر دهد. اگر میکس شما نیاز به تغییر کامل دارد، ممکن است بخواهید بدانید که چه مشکلی برای میکس شما رخ داده است و بخواهید آنرا برطرف کنید.
منسجم کردن میکس
فشرده سازی یکی از پایههای اصلی مسترینگ محسوب می شود. بر خلاف کمپرسورهای ضبط و میکس، کمپرسورهای مسترینگ برای رفع خطاهای دینامیکی استفاده نمی شوند. اگر میکس شما دارای مشکلات دینامیکی است، آنها را در خود میکس برطرف کنید، سعی نکنید آنها را در مرحله مسترینگ اصلاح نمایید. فشرده سازی در مرحله مسترینگ به عنوان افکت استفاده می شود. این کمک می کند تا سازهای مختلفی که در آهنگ وجود دارند به گونهای حس شوند که انگار در یک فضای صوتی مشابه هستند، همچنین پانچ و تحرک را نیز به موزیک اضافه می کند.اما هشدار داده می شود – از این افکت به اندازه کافی استفاده کنید! در غیر این صورت، ترکیب شما تمام پویایی خود را از دست می دهد و آن را بی روح می کند.
میکس خود را پولیش کنید
یک EQ فاز خطی برای افزودن یک پولیش نهایی به میکس شما عالی است. چرا از linear-phase EQ استفاده کنیم؟ آیا هیچ EQ دیگری این کار را انجام نمی دهد؟ پاسخ ساده است: EQهای فاز خطی، صدای شفافی را ارائه می دهند، در حالی که اکولایزرهای غیر خطی دیگر، رنگ را به ترکیب شما اضافه می کنند و به طور بالقوه تعادل تونال آن را بر هم می زنند. هنگام استفاده از EQ در طول مسترینگ، باید به آرامی با آن کار کنید. اگر مراقب نباشید می توانید آسیبهای زیادی وارد کنید. هدف شما بهبود جزئیات کار است. برای آنکه موزیک شما برای شنونده جذاب تر شود می توانید دو بخش را تقویت کنید، افزایش جزئی فرکانس 4 کیلوهرتز برای روشن تر شدن صدا یا یک کات جزئی در فرکانس 2 کیلوهرتز تا 8 کیلوهرتز برای دلنشین تر شدن صدا، که میکس شما به آن نیاز دارد. به یاد داشته باشید، شما یک میکس نا متعادل را اصلاح نمی کنید – شما قرار است یک میکس با صدای عالی را به یک ترک فوق العاده تبدیل کنید.
بالا بردن ولوم
یکی از کاربردهای مسترینگ که مورد بحث است، بلند کردن صدای میکس است. این کار از طریق brickwall limiter انجام می شود. به زبان ساده، یک محدودهای را برای سطح صدای شما تعیین می کند. مانع رسیدن سیگنال به بالاتر از حد می شود که در غیر این صورت موجب قطع صدا یا به اصطلاح clipping می شود. سقف صدای خود را روی 0.3dBFS (decibels Full Scale) تنظیم کنید، حفاظت بیشتری در مقابل کیلیپینگ دارد و اگر می خواهید با فرمت MP3 یا در یک سرویس استریو آپلود کنید ، این کار ضروری است. علاوه بر این، تنظیمات گین ورودی را تغییر ندهید، زیرا افزایش گین موجب بلند شدن صدا می شود اما باعث بهتر شدن صدا نخواهد شد. میکسی که سطح صدای آن حدود LUFS 14(Loudness Units Full Scale) باشد و تقریبا شبیه به نسخه قبل از لیمیتر با کمی صدای بلندتر است.
میکس خود را جذاب تر کنید
اگر می خواهید میکس خود را از اینکه هست بهتر کنید، character EQ، stereo widener و پلاگین tape saturation انتخابهای عالی هستند. اکولایزرهای سبک Pultec برای عالی شدن میکس عالی هستند – منحنی های موسیقی این پردازنده ها تقریباً در همه چیز استثنایی به نظر می رسد. Stereo wideners برای باز کردن یک میکس عالی است – توجه کنید اگر زیاده روی کنید، میکس شما از بین می رود. پلاگینهای Tape saturation، آنالوگ کلاسیک را به میکس شما اضافه می کند. مرز باریکی بین saturation خوب و دیستورشن همه جانبه وجود دارد!
ترتیب افکتها در زنجیره استودیویی شما
تنها قانون در مسترینگ این است که هیچ قانونی وجود ندارد. کاری را انجام دهید که میکس شما به بهترین شکل ممکن به نظر برسد. با این حال، یک اخطار برای آن وجود دارد: همیشه لیمیتر باید آخرین افکتی باشد که بر روی میکس اعمال می کنید. در غیر این صورت، peaks ممکن است از حد خروجی لیمیت شما فراتر رفته و دچار کیلیپینگ شود. با آزمایش کردن تجربههای بسیاری کسب خواهید کرد.
Dither را فراموش نکنید
وقتی از مستر خود راضی هستید زمان اکسپورت آن رسیده است. فرمتهای بسیاری وجود دارد که شما با توجه به نیازتان باید انتخاب کنید. فقط به یاد داشته باشید که اگر خروجی نهایی شما یک فایل 16 بیتی است، انجام dithering ضروری می باشد.
نتیجه
مسترینگ موضوع پیچیدهای است در این مقاله سعی کردیم به صورت سطحی به آن بپردازیم. اطلاعات ارائه شده، کلی است، که در بیشتر موارد کاربرد دارد، اما در برخی موارد ممکن است جواب ندهد. هر پروژهای متفاوت هست. اگر در مورد مسترینگ آهنگهای خود سوال دارید، می توانید از متخصصان پسکو مشورت بگیرید.