برای استفاده از Pro Tools به چه کارت صدایی نیاز داریم؟
کدام کارت صدا برای شما و سیستم Pro Tools شما مناسب است؟ هنگامی که Pro Tools 9 در سال 2010 راه اندازی شد، Avid پیوندهایی را که نسخه بومی نرم افزار Pro Tools آنها را به سخت افزار خود متصل می کرد، شکست. اگر به دنبال راه اندازی یک سیستم Pro Tools جدید هستید، اما نیاز یا بودجهای برای یک دستگاه HDX یا HD Native ندارید، باید روی یک کارت صدا سرمایه گذاری کنید. اما چه کارت صدایی؟
هر کارت صدایی که دارای درایورهای Core Audio (سیستم عامل مک) یا ASIO (سیستم عامل ویندوز) باشد باید با Pro Tools کار کند.
تعداد گزینه انتخابی بالا است
اکنون که کاربران Pro Tools دارای چنین حوزه وسیعی از کارت صداها برای انتخاب هستند، در مقابل، تصمیم گیری درست می تواند بسیار دشوارتر باشد. اولین قدم این است که از خود بپیرسید که این کارت صدا را برای چه کاری نیاز دارید. به چه تعداد ورودی و خروجی نیاز خواهید داشت؟ باید به فکر نیازهایتان در آینده باشید به عنوان مثال، با اطمینان از اینکه کارت صدای انتخابی شما دارای ورودی/ خروجی دیجیتال ADAT و همچنین ورودیهای آنالوگ است، بنابراین می توانید به راحتی پری آمپهای میکروفن اضافی را متصل کنید.
نکتهای که باید در نظر داشت این است که رابطهای غیر Avid، Pro Tools به 32 ورودی همزمان و به همان تعداد خروجی محدود می شود، حتی اگر نسخه HD Standalone را اجرا کنید. این لزوما به این معنی نیست که نباید کارت صدایی را انتخاب کنید که بیش از 32 ورودی/خروجی دارند، اما اگر این کار را انجام می دهید، توجه داشته باشید که Pro Tools نمی تواند از مزایای کامل آنها استفاده کند. برای Pro Tools به هر 32 ورودی و خروجی نیاز دارد. اگر به بیش از 32 کانال ورودی/خروجی همزمان نیاز دارید می توانید از سیستم Pro Tools HD Native یا HDX استفاده کنید. اگرگهگاه فقط به بیش از 32 کانال ورودی / خروجی نیاز دارید، یک سیستم Pro Tools HD را برای آن مواقع تهیه کنید.
اگر می خواهید مولتی ترک بزرگی را ضبط کنید، باید به تعداد ورودی/خروجیهایی که نیاز دارید فکر کنید. حتی اگر تنها یک جفت اسپیکر مانیتور داشته باشید، ممکن است چندین نوازنده داشته باشید. موقعیتهای زیادی وجود دارد که یک کارت صدا با چند ورودی می تواند به شما کمک کند. تا زمانی که از تعداد تجهیزات بالایی استفاده نکنید، به ورودی/خروجی کمتری هم احتیاج پیدا خواهید کرد.
اگر کار شما عمدتا میکس و مسترینگ باشد و با یک کنسول یا آمپر کار می کنید، ممکن است به ورودیهای زیادی نیاز نداشته باشید، اما برای تغذیه میکسر یا آمپر به خروجیهای آنالوگ نیاز دارید. به همین ترتیب، اگر surround کار می کنید، به حداقل شش کانال خروجی برای 5.1، هشت کانال برای 7.1 و احتمالا بیشتر نیاز دارید اگر بخواهید همزمان میکسهای استریو را نیز خروجی بگیرید. همچنین توجه داشته که به نسخه HD Standalone Pro Tools نیاز دارید، زیرا نسخه استاندارد از فرمتهای آهنگ surround پشتیبانی نمی کند.
پری آمپها و کنترل اسپیکر مانیتورینگ
اگر یک کنسول یا آمپلی فایر میکروفن دارید، احتمالا فقط به ورودی/خروجی آنالوگ line-level نیاز دارید، اما اگر هیچ ابزاری ندارید تازه شروع به کار کردهاید، ارزش آن را دارد که کارت صدایی با پری آمپ میکروفن خریداری نمایید. و اغلب مقرون به صرف ترین راه برای دریافت سیستمی با دو، چهار یا هشت پری آمپ میکروفن است. اگر فقط گاهی اوقات به ورودیهای اضافی نیاز دارید، یک کارت صدا با یک پورت ADAT در نظر بگیرید، که به شما این امکان را می دهد در صورت نیاز یک پری آمپ میکروفن خارجی تهیه کنید. به طور مثال اگر برای کارتان به حداکثر 10 ورودی آنالوگ نیاز دارید می توانید از Focusrite OctoPre استفاده کنید.
همچنین تعداد خروجی هدفون مورد نیاز خود را در نظر بگیرید و اینکه یک کنترل مانیتور چه ویژگیهایی باید داشته باشد. بسیاری از کارتصداها حداقل یک کنترل صدا سخت افزاری را ارئه می کنند، اما برخی از آنها بسیار فراتر هستند، با کلیدهای تعویض بلندگو، تالک بک و دکمههای مونو.
ورودی/خروجی دیجیتال
علاوه بر سیگنالهای آنالوگ line-level و میکروفن، کارت صداها نیز انواع مختلفی از ورودی/خروجی دیجیتال را ارائه می دهند. پورتهای ADAT یک روش راحت برای اتصال پری آمپهای میکروفن خارجی هستند. ورودیهای دیجیتال استریو S/PDIF و AES3 اغلب برای همین منظور استفاده می شوند، اما گاهی ممکن است بخواهید تعداد زیادی ورودی/خروجی AES3 را با سایر سخت افزارهای دیجیتال وصل کنید.
برای تعداد ورودی/خروجی دیجیتال بزرگ، باید MADI و گزینههای مختلف صوتی روی IP مبتنی براترنت را نیز بررسی کنید. پروتکل MADI اجازه می دهد تا حداکثر 64 کانال صدا به یک کابل منتقل شود و شرکتهایی مانند RME طیف وسیعی از رابطهای MADI مقرون به صرفه را ایجاد می کنند. بسیاری از کنسولهای دیجیتال مدرن دارای ورودی/خروجی MADI به عنوان یک آپشن هستند، بنابراین ممکن است برای ابزار PRO TOOLS خود در اجراهای زنده یا استودیو به آن نیاز داشته باشید.
Audio-over-IP یک پیشنهاد پیچیده تر است، که در بازار رقبای بالایی دارد. کارت صداهای استودیویی بسیاری وجود دارند که علاوه بر ورودی/خروجی، مانند Red 4Pre , 8Preاز برند فوکوسرایت و سریهای MOTU AVB صدا را از طریق audio-over-IP ارائه می دهند. همچنین سیستمهایی وجود دارند که صرفا مبتنی بر audio-over-IP هستند که برای مثال می توان به Focusrite’s RedNet اشاره کرد.
رعایت کردن پروتکلها
در نهایت، یک نکته اساسی دیگر این است که مطمئن شوید هر کارت صدایی که خریداری می کنید با کامپیوتر و سیستم عامل شما سازگار باشد. در دورهای هستیم که FireWire تا حد زیادی جایگزین شده است و Thunderbolt و USB به سرعت در حال تکامل هستند. به طور کلی اگر تاخیر کم برای شما اهمیت دارد، با رابط PCI یا Thunderbolt نسبت به USB2 یا USB3 به نتایج بهتری دست خواهید یافت. با این حال، تمام رابطهای Thunderbolt در کامپیوترها پشتیبانی نمی شوند و تجهیزات جانبی Thunderbolt 3 با Thunderbolt 2 سازگاری ندارند.
همچنین توجه داشته باشید که برخی از کارت صداها مانند Focusrite Red 4Pre وجود دارند که می توانند به عنوان رابط Thunderbolt عمل کنند، اما همچنین دارای کانکتورهای Digilink هستند که به آنها اجازه می دهد به عنوان مبدل برای یک سیستم Pro Tools HDX استفاده شوند. متاسفانه، هنگام خرید یک کارت صدای جدید برای استفاده با Pro Tools، انتخابهای زیادی وجود دارد، تا آنجا که ممکن است تحقیق کنید. از طرفی، رقابت فشرده به این معنی است که کارت صداها دائما در حال بهتر شدن هستند، و در نتیجه تفاوتهای صوتی بین آنها زیاد مشخص نیست.