آموزش, اخبار

تکنیک‌های انتخاب میکروفن حرفه‌ای برای آوازهای زنده

تکنیک‌های انتخاب میکروفن حرفه‌ای برای آوازهای زنده

تصور کنید،  از شما خواسته می شود که بر روی سکو بروید و سازی را بنوازید که قبلا هرگز آن را لمس نکرده‌اید. بسیاری از ما نمی دانیم از کجا شروع کنیم.

اما وقتی صحبت از میکروفن به میان می آید،  به نظر می رسد این انتظار وجود دارد که با گرفتن آن عصای جادویی، آهنگ‌های دلپذیر به طور خودکار پخش شوند. در عوض، برای داشتن بازخورد خوب مهندسان صدا تنظیمات مربوط به فیدرها و اکولایزر را انجام می دهند. علاوه بر این، با تمام تغییرات تکنولوژیکی در طول سال‌ها در طراحی میکروفن، سیستم‌های صوتی، آکوستیک، سبک‌ها و سطوح نویز صحنه، ممکن است کار را برای تکنسین صدا چالش برانگیزتر کند.

با این تکنیک‌های ساده میکروفن حرفه‌ای را دنبال کنید تا صدای صوتی  خود را در اجراهای زنده بهینه کنید.

انواع تکنیک‌ انتخاب میکروفن

میکروفن  Cupping

این نکته واقعا ساده است. کاور کردن، رنگ و رزونانس میکروفن را تغییر می دهد. همچنین مسائل مربوط به بازخورد را معرفی می کند. تنها چند میکروفن برای غلبه بر Cupping طراحی شده‌اند، از جمله میکروفن خازنی MTP W950 با الگوی قابل تغییر. دلیل ساده سازی بیش از حد آن: دیافراگم و شبکه میکروفن برای مقاومت در برابر بازخورد و صدای اتاق از زوایای خاص و دریافت صدا از زوایای دیگر طراحی شده‌اند. که به آن “الگوی قطبی” گفته می شود.

نگه داشتن میکروفن نزدیک به شبکه، الگوی قطبی را با مسدود کردن برخی صداها و انعکاس سایر قسمت‌های صدا تغییر می دهد. این می تواند به طور چشمگیری بر صدای شما تاثیر بگذارد و میکروفن را نسبت به بازخورد بسیار حساس تر کند.

موقعیت یابی میکروفن

مهندس صدا چندین ابزار الکترونیکی اکولایزر، برای کمک به رفع مشکلات ولوم صدا که از تکنیک ضعیف میکروفن استیج زنده سرچشمه می گیرد، دارد. یک فیلتر Highpass که از 100 هرتز تا 150 هرتز تنظیم می شود، می تواند حساسیت فرکانس پایین میکروفن را کاهش دهد، بنابراین می توانید با صدای بلندتر با میکروفن خود آواز بخوانید و نویز میکروفن، مشکلات را به حداقل برسانید. یک اکولایزر در ناحیه 6 کیلوهرتز می تواند Sibilance مشکلات را کاهش دهد. اما این تنظیمات، کمی زمان  می برند و ممکن است که کیفیت صدا افت پیدا کند.

با قرار دادن صحیح میکروفن، یک سیگنال قوی و ثابت به مهندس صدا بدهید. اگر تکنیک‌های مربوط به میکروفن را رعایت نمایید، به جای صرف زمان برای رفع مشکلات، مهندس صدا می تواند روی ارائه بهترین صدای شما تمرکز کند.

چه از پایه میکروفن استفاده کنید و چه میکروفن را در دست بگیرید، موقعیت قرار گیری میکروفن بسیار مهم است.

فاصله میکروفن

میکروفن را یک تا سه اینچ (به عرض دو یا سه انگشت) از جلوی دهان خود فاصله دهید. فاصله دقیق به اثر مجاورت میکروفن خاص و الگوی قطبی، سطوح نویز اتاق و تکنیک آوازی شما بستگی دارد، بنابراین با گوش دادن به آهنگ خود، فاصله را دقیق تنظیم کنید. در اکثر میکروفن‌ها، متوجه خواهید شد که فاصله گرفتن بیش از شش اینچ از میکروفن باعث می شود صدای شما ضعیف به نظر برسد. نزدیک تر از یک اینچ، صدای بسیاری از میکروفن‌ها نویز دار می شود.

معمولا بهترین نسبت سیگنال به نویز و کاهش بازخورد، را با نزدیک شدن به میکروفن تا جایی که می توانید بدون اینکه اثر مجاورتی بر آن تاثیر بگذارد، دریافت خواهید کرد. این امر به ویژه در اتاق‌هایی با صدای بلند صدق می کند. اگر با صدای بلند از بینی خود بازدم می کنید، صدای تنفس را با کمی افزایش فاصله بین صورت و میکروفن قرار دهید.

ارتفاع میکروفن

میکروفن را تا زیر لب پایین بیاورید. شما می خواهید که هوا از plosives (P و B) شما به جای برخورد با توری، از بالای میکروفن عبور کند. مخاطب باید صورت شما را کامل ببیند.

جهت قرارگیری میکروفن

میکروفن را به سمت پشت گلو، جایی که پشت گردن به سرتان متصل می شود، بگیرید. بالا بردن بینی در تنفس و تند شدن صدا تاثیر دارد. گرفتن میکروفن به سمت سقف یا آواز خواندن در کنار میکروفن، صدای شما را از محور کپسول میکروفن خارج می کند و ممکن است قدرت سیگنال و کیفیت صدا را کاهش دهد، به خصوص در میکروفن‌هایی با الگوی قطبی سوپرکاردیوئید یا هیپرکاردیوئید.

میکروفن را به عنوان امتداد قسمت بالای چانه خود در نظر بگیرید. هنگامی که نیاز دارید به یادداشت‌ها، صفحه کلید، پدال برد یا اطراف اتاق در اطراف هم گروه روی صحنه یا افرادی که در قسمت‌های مختلف جلوی خانه هستند نگاه کنید، همیشه لوله میکروفن را مستقیما در خط بین قسمت بالایی چانه و جایی که به آن نگاه می کنید نگه دارید. این کار از افت یا انحراف جلوگیری می کند، به ویژه با میکروفن‌های سوپرکاردیوئید و هیپرکاردیوئید که برای رد کردن صدای خارج از محور طراحی شده‌اند.

اگر از پایه میکروفن استفاده می کنید، بدن خود را بچرخانید و حرکت کنید تا کپسول میکروفن را بین قسمت بالایی چانه وبه سمت رو به رو نگه دارید. نکته کلیدی، حفظ فاصله و زاویه ثابت در رابطه با کپسول میکروفن است. اگر با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، یک میکروفن با الگوی قطبی کاردیوئید ممکن است گزینه مناسب تری باشد.

تکنیک قرار گیری میکروفن

میکروفن Shy

اگر صدای میکروفن خیلی بلند است، از میکروفن زیاد فاصله نگیرید یا آرام آواز نخوانید. اگر در یک نقطه ثابت قرابگیرید، تن صدای شما بسیار بهتر خواهد شد. به جای فاصلیه گیری از میکروفن، سطوح مانیتور را تنظیم کنید. اگر سطوح مانیتور خود را کنترل می کنید و مطمئن نیستید که چگونه بهترین تنظیم را انجام دهید، می توانید از متخصصان این کار کمک بگیرید . مانیتورینگ یکی از آن جزئیاتی است که به راحتی نادیده گرفته می شود.

مدیریت میکروفن

حتی  میکروفن‌هایی که برای کاهش نویز طراحی شده‌اند هم، هر زمان دستتان را عوض می کنید، با کابل میکروفن بازی می کنید یا حتی پای خود را نزدیک پایه میکروفن می کوبید، ممکن است صدایی با فرکانس پایین را ضبط کنند. 

کار کردن با میکروفن

همانطور که با میکروفن خاص خود ضبط می کنید، یاد خواهید گرفت که چگونه موقعیت آن را تغییر دهید تا بهترین ضبط خود را ارائه کنید. میکروفن‌های دارای الگوی کاردیوئید به شما اجازه می دهند کمی انعطاف پذیری بیشتری برای آواز خواندن در سمت راست یا چپ میکروفن داشته باشید. هیپرکاردیوئیدها و سوپر کاردیوئیدها برای دفع صدا از این نواحی طراحی شده‌اند. در حالی که در چند اینچ از خانه خود فاصله دارید، توجه داشته باشید که کدام موقعیت‌های میکروفن می تواند به آرام کردن صداهای تندتر، واضح تر کردن صدا، پنهان کردن مشکلات و اضافه کردن رنگ‌ها کمک می کند.

شما یاد خواهید گرفت که چگونه موقعیت میکروفن را تنظیم کنید تا بتوانید نت‌های بلند را بدون نویز ضبط کنید  یا از یک نت نزدیک به پایین محدوده خود بدون زیاده روی در افکت مجاورت حمایت کنید. از حرکت دادن میکروفن بر روی پایه اجتناب کنید- تنظیمات اصلی را به تکنسین صدا بسپارید.

صحبت کردن

صحبت کردن با یک میکروفن می تواند نتایج متفاوتی نسبت به آواز خواندن در یک میکروفن داشته باشد. تغییر در پشتیبانی همچنین باعث ایجاد تغییرات  زیر و بمی و آهنگ می شود، و چون اکولایزر و افکت‌های کانال میکروفن شما برای به حداکثر رساندن صدای آواز شما تنظیم شده‌اند، ممکن است گوش شنوندگان برای تشخیص کلمات گفتاری شما مشکل داشته باشد. اگر همزمان با صحبت کردن گروه موزیک نیز در حال نواختن هستند و حتی اگر فضای اتاق یا ریورب طبیعی وجود داشته باشد، این دو برابر است. نحوه صحبت کردن و استفاده از میکروفن می تواند به تاثیر پیام شما کمک کند.

سرعت صحبت کردن

از صحبت کردن خیلی سریع، بخصوص در اولین کلمات خودداری کنید. تکنسین صدا ممکن است نیاز داشته باشد برخی از تنظیمات را تغییر دهد و صدای مکالمه شما ممکن است واضح شنیده نشود.

حجم صدای میکروفن

هنگامی که صحبت می کنید، صدای خود را از نظر فیزیکی با دیافراگم خود هم جهت کنید و تنفس خود را مانند زمانی که آواز می خوانید کنترل کنید. این به جلوگیری از تغییر تن شما کمک می کند. 

افکت‌های وکال

هنگام صحبت کردن، باید افکت‌های صوتی مانند ریورب یا تاخیر در کانال شما تنظیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *