اکولایزرها برای تقویت صدا کاربرد دارند و دانستن نحوه صحیح EQ یکی از حیاتی ترین کارهای اجرای برد است. حل مشکلات و تقویت صدا و کارهای دیگر را می توانید با اکولایزر سازی انجام دهید. در این مقاله 8 نکته مربوط به اکولایزر گفته می شود که به شما کمک می کند تا از صدای زنده خود بیشترین بهره را ببرید.
کارهایی که برای اکولایزر کردن باید انجام دهید
برد را ریست کنید
ناگفته نماند، برخی از مهندسان هنگام انجام تنظیمات برای صدای زنده، فراموش می کنند که برد را تنظیم مجدد کنند. در نتیجه، بسیاری از بررسیهای صوتی و اجراها با عدم تعادل فرکانس شروع می شوند که اگر از اکولایزر استفاده می کرد، می توانست از آن جلوگیری کند.
روی میکس تمرکز کنید
در حالی که اکولایزر می تواند برای آهنگهای فردی شگفت انگیز باشد، مهم است هر بار که به EQ می رسید، تصویر بزرگتر را در نظر بگیرید. به عنوان یک استراتژی، بهتر است کانالهای خود را اکولایزر کنید تا هر ساز جایگاه خاص خود را در میکس داشته باشد، نه اینکه هر ساز به تنهایی صدای خوبی داشته باشد.
در حالی که تعداد کمی از مهندسان تقویت صدا وسوسه می شوند کانالهای EQ را به صورت مجزا انتخاب کنند، اگر به جای صدایی که تنظیم می کنید، روی میکس کلی تمرکز کنید، متوجه خواهید شد که میکسهای تمیزتر، شفاف تر و در کل صدای بهتری ایجاد می کنید.
فیلتر کردن
یکی از ساده ترین راههایی که می توانید میکس خود را پاک کنید و حجم زیادی از فضای خالی هدر رفته را بازیابی کنید، استفاده از فیلترهایhighpass میکسر است و در هر کانالی که از فرکانسهای بسیار پایین بهره نمی برد،موجود هستند. علاوه براین، صداهایی مانند گیتار بیس و درامز را ایجاد می کند. “mud” فرکانس پایین ناخواسته را از ساب ووفر شما دور نگه می دارد.
تقویت کردن
همانطور که اکولایزر را تنظیم می کنید، متوجه خواهید شد که افزایش فرکانس به طور قابل توجهی راحت تر از کاهش است. اکثر مهندسان صدا به جای کاهش فرکانس آنها را تقویت می کنند. دو مشکل عمده در انجام این کار وجود دارد. اولا، اگر هر آهنگ را با فرکانس 4 کیلوهرتز تقویت کنید، نه تنها خروجی نخواهد داشت، بلکه کل میکس کات می شود. مشکل دیگر این است که اگر به جای کاهش فرکانس، همه فرکانسها را تقویت کنید، می توانید به راحتی مرحله افزایش اکولایزر را بیش از حد بارگذاری کنید و دیستورشن را ایجاد کنید که ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید.
برش اول، تقویت دوم
قبل از اینکه چیزی را که می خواهید بشنوید تقویت کنید، آنچه را که نمی خواهید بشنوید قطع کنید. بزرگترین دلیل این امر این است که اگر فرکانسهای مشکل دار را قطع کنید، متوجه خواهید شد که نیازی به تقویت فرکانس ندارید. با این حال، اگر از یک میکس با اکولایزرهای کانال ساده استفاده می کنید و باید بین رفع مشکل و تقویت یک مشخصه مطلوب یکی را انتخاب کنید، باید مشکل را برطرف کنید.
وکال اولویت دارد
اگر در حال میکس کردن هستید، موسیقی پاپ مدرن مبتنی بر آواز یا یک گروه جاز با آواز خواندن، تن صدای شما باید تا حد امکان کامل باشد. به این دلیل است که ما به عنوان انسان نمی توانیم خود را با آوازها هماهنگ نکنیم و آنچه را که می شونیم به شیوهای بسیار انتقادی بررسی کنیم.
در اینجا پیشنهاداتی برای آوازهای EQing وجود دارد:
Body (200–500Hz)
در این محدوده فرکانسی هرج و مرج زیاد است، اما دقیقا همین محدوده است که به موسیقی شما گرما می دهد، سعی کنید فرکانس های پایین در این محدوده را تا حد ممکن کاهش دهید، اما اگر صدای وکال در موسیقی شما شفاف است اما گرمای کافی را ندارد این محدوده را تقویت کنید.
Nasal (1-3kHz)
تقریبا به طور کلی، 1-3 کیلوهرتز جایی است که فرکانسهای Nasal قرار دارند. اگر صدای خواننده شما به نظر می رسد شبیه یک کارتون است، پس سعی کنید این فرکانس را کاهش دهید.
Presence (4kHz)
وقتی صحبت از قابل فهم بودن می شود، Presence کاملا حیاتی است. به طور کلی، ایده خوبی است که فرکانس 4 کیلوهرتز را با گیتار و سازهای دیگر شلوغ نکنید، فقط به این دلیل که آواز شما به وضوح پخش شود. با این وجود مراقب تقویت بیش از حد در فرکانس 4 کیلوهرتز باشید، زیرا این کار می تواند صدای شما را خسته کننده کند.
Sibilance (5–8kHz)
یکی از بزرگترین ناهنجاری آوازی، Sibilance است. در حالی که یک de-esser بهترین ابزار برای این کار است، یک کات بین 5 کیلوهرتز می تواند در مواقعی که به آن نیاز دارید، موثر باشد.
نکته اصلی برای EQing آواز شما این است که بزرگترین مشکل را پیدا کنید و ابتدا آن را برطرف کنید. اگر تمام آنها به یک اندازه بد هستند، و شما فقط می توانید به یک مسئله بپردازید، با sibilance شروع کنید و ببینید که این شما را به کجا می رساند.
اکولایزر با گوش شما
اکنون که مجموعهای از اعداد و محدودههای فرکانس را به شما ارائه کردهایم، مهم است که به این نکته اشاره کنیم که بهترین ابزاری که برای EQing دارید، گوشهای شما هستند. شما می توانید جداول فرکانسهای مهم را برای انواع سازها و برنامهها حفظ کنید، اما مهم ترین چیز این است که میکس شما عالی به نظر می رسد. بنابراین حتی اگر با شماه گیری در یک فرکانس هدف شناخته شده شروع می کنید، سعی کنید هنگام تغییر EQ به برد نگاه نکنید، بلکه به جای آن روی صدا تمرکز کنید.
EQ نمی تواند صدای بد را رفع کند
کارهای زیادی وجود دارد که یک اکولایزر می تواند انجام دهد. می تواند صدای بیس شما را درست کند، در آوازتان شور و نشاط ایجاد کند، و به صدا گیتار شما جون بدهد. کاری که نمی تواند انجام دهید رفع صدای بد است. اگر در حال حاضر خیلی خوب نیست، ممکن است زمان آن رسیده باشد که با نوازنده گیتار در مورد تنظیمات آمپلی فایر خود، یا نوازنده کیبورد در مورد پچ مصنوعی خود، یا درامر در مورد انتخاب تله یا سنج صحبت کنید. یا میکروفنها را جا بجا کنید.