استفاده از میکسر سخت افزاری
فقط با یک کامپیوتر و یک کارت صدای استودیویی می توانید کار خود را انجام دهید، اما وقتی می خواهید از منابع صدای خارجی استفاده کنید یا با میکروفنهای با کیفیت ضبط نمایید، باید یک میکسر سخت افزاری را به تجهیزات خود اضافه کنید.
اگرچه ساخت و میکس موسیقی به طور کامل بر روی کامپیوتر نیز امکان پذیر است، اکثر سیستمهای ضبط موسیقی شامل برخی از تجهیزات سخت افزاری خارجی هستند، که ممکن است کمی کار را دشوار کند. برای مثال، ممکن است بخواهید به جای تکیه بر ورودیهای میکروفن/لاین و میکروفن پلاستیکی همراه کارت صدای خود، از سیگنال با کیفیت بالا از یک میکروفن کاندنسر استفاده کنید، که به معنای استفاده از یک کانال ضبط جداگانه یا میکسر است.
کاربرد میکسر
راه اندازی مانیتورینگ
برای کاربرانی که دارای کارت صدای استریو ورودی و خروجی هستند، راه حل نشان داده شده در شکل 1 هم ساده و هم مقرون به صرفه است.
میکسرهای رومیزی کوچک، دیگر آیتمهای پرهزینهای نیستند و حتی یک میکسر معمولی وسیلهای مناسب برای ترکیب خروجیهای کارت صدای شما و خروجیهای منابع صدای میدی شما فراهم می کند. تعداد ورودیهای مورد نیاز بستگی به میزان سخت افزاری دارد که می خواهید به آنها وصل کنید، اما در هر کانال به ورودیهای میکروفن نیاز ندارید. از آنجا که سیستمها می بایست ارتقا یابند، سعی کنید یک میکسر با چند کانال بیشتر از آنچه در حال حاضر نیاز دارید تهیه نمایید.
خروجی میکسر یک میکس آنالوگ استریو از موسیقی شما را حمل می کند که می تواند در هر دستگاه مسترینگی که انتخاب می کنید ضبط شود یا حتی از طریق ورودیهای استریو کارت صدا / کارت صدای شما به یک فایل صوتی جدید بازگردانده شود. سیستم نشان داده شده در اینجا از یک آمپلی فایر معمولی و بلندگوها به عنوان سیستم مانیتورینگ استفاده می کند و این مزیت را نیز دارد که مسیریابی سیگنال و از ضبط کننده استریو توسط تقویت کننده کنترل می شود. اگر در زمینه ضبط تازه کار هستید، می توانید به سادگی خروجیهای میکسر خود را به هر ورودی Aux ،CD یا Tuner در پشت آمپر Hi-Fi خود وصل کنید.
افکتهای سخت افزاری معمولی را می توان از طریق aux post-fade ارسال و بازگشتهای aux میکسر مورد استفاده قرار داد و این به شما امکان می دهد تا مقادیر مختلفی افکت، به هر صدایی که میکس می شود اضافه کنید. با این حال، چیزی که هنگام استفاده از کارت صدا با خروجی استریو باید در نظر داشته باشید این است که تمام آهنگهای کامپیوتر به صورت ترکیبی ظاهر می شوند، بنابراین راهی برای اضافه کردن وجود ندارد. به دلیل این محدودیت، ترکهای صوتی کامپیوتر شما باید قبل از ارسال به میکسر، با استفاده از افکتها و پردازندههای پلاگین پردازش شوند. آهنگهای میدی ممکن است بسته به طراحی و نوع کارت صدایی که استفاده می کنید، افکتهایی در دسترس داشته باشند یا نداشته باشند.
اتصال میکروفن
زمانی که یک کانال میکسر با ورودی میکروفن داشته باشید، می توانید از آن برای تغذیه سیگنال به کامپیوتر برای ضبط استفاده کنید، در نتیجه در هزینه یک کانال صوتی اختصاصی یا آمپلی فایر میکروفن مستقل صرفه جویی کنید. در بسیاری از استودیو های خانگی، لاین های وکال و سازها بصورت تک به تک رکورد می شوند و رکورد بصورت گروهی و همزمان وجود ندارد، بنابراین یک ورودی در این شرایط کفایت می کند. در یک میکسر استاندارد بدون گذرگاههای متعدد یا سایر گزینههای مسیریابی، ساده ترین راه برای استفاده از یک کانال میکروفن برای تغذیه کارت صدا این است که فیدر آن را به طور کامل پایین بیاورید و سپس از کنترل pre-fade send برای ارسال سیگنال میکروفن به جک خروجی میکسر استفاده کنید. این معمولا برای تنظیم میکسهای مانیتور استفاده می شود، اما در استودیوهای کوچک تر می توان آن را مستقیما به ورودی کارت صدا به عنوان وسیلهای برای مسیریابی سیگنال میکروفن به طور جداگانه وارد کرد. اساسا، سیگنال میکروفن از طریق کانال میکسر، از طریق ارسال pre-fade و از جک ارسال pre-fade خارج می شود، تقریبا مانند اینکه از یک قطعه سخت افزار جداگانه عبور می کند.
نکته دیگری که در اینجا وجود دارد این است که می توانید هنگام ضبط، فیدر کانال میکروفن را برای شنیدن سیگنال میکروفن در ترکیب استریو فعال کنید. با مانیتورینگ بر کانال میکسر به این روش و با خاموش کردن “از طریق مانیتورینگ” در کامپیوتر، از تاثیرات حواس پرتی ناشی از تاخیر سیستم جلوگیری می کنید.
استفاده از کارت صدا با چند خروجی
شکل 2 راه حل کمی انعطاف پذیرتر را برای کاربران با کارت صدا هایی که چند خروجی دارن، نشان می دهد. اگر هشت خروجی آنالوگ دارید، اینها می توانند هشت ورودی میکسر آنالوگ شما را تغذیه کنند و چون این هشت سیگنال مستقل از یکدیگر هستند، می توان مقادیر متفاوتی از افکتها را روی آنها اعمال کرد. علاوه بر این، نقاط درج میکسر ممکن است برای قرار دادن دستگاههای پردازش سیگنال، مانند کمپرسورها یا اکولایزرها، در مسیرهای سیگنال جداگانه استفاده شوند.
اگر بیش از هشت ترک صدا / میدی روی کامپیوتر دارید، واضح است که هنوز باید مقداری میکس در کامپیوتر انجام شود تا تعداد پخشهای صوتی به هشت کاهش یابد. با این حال، میکس کردن صداها در logical groups همچنان انعطاف پذیری زیادی برای افزودن افکتها به شما می دهد. به عنوان مثال، ممکن است از یک خروجی برای آواز اصلی خود، یک حفت خروجی برای میکس استریو، یکی برای قطعات باس، یکی برای گیتار یا سازهای اصلی، یکی برای قطعات ریتم (یا زیربخشهای آن) و غیره استفاده کنید. اگر کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که احتمالا چه افکتهایی را هنگام میکس اضافه می کنید، به زودی مشخص می شود که کدام صداها را می توان گروه بندی کرد و کدام صداها را باید جدا نگه داشت.
یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشت این است که وقتی از یک میکسر خارجی با کارت صدای چند خروجی استفاده می کنید، تخصیص پانینگ روی میکسر داخلی کامپیوتر بیشتر برای مسیریابی استفاده می شود. در مثالی که lead vocal در اولین خروجی قرار دارد، این امر با تخصیص سیگنال به خروجیهای واسط یک و دو، و سپس پانل کردن کانال صوتی به سختی در صفحه میکسر کامپیوتر به دست می آید تا تمام سیگنال از طریق فرد هدایت شود. خروجی کارت صدا شماره یک.
به این دلیل که مسیریابی در اکثر میکسرهای نرم افزاری از قوانین میکسر سخت افزاری پیروی کرده و از کنترل پان برای تنظیم تعادل بین جفت خروجی استفاده می کند. وقتی سیگنال صوتی به میکسر سخت افزاری شما می رسد، یک منبع مونو است که می توان آن را در هر نقطهای که دوست دارید با استفاده از ناب پان میکسر، جابجا کرد. در جایی که میکسهای استریو با استفاده از یک جفت خروجی زوج و فرد در کامپیوتر تنظیم شدهاند، کانالهای میکسر سخت افزاری که در آن مسیریابی می شوند باید به سختی به چپ و راست چرخانده شوند تا استریو اصلی حفظ شود.
ترفند ارسال pre-fade که برای دریافت سیگنال میکروفن به کارت صدای کامپیوتر استفاده می شود دقیقا به همان شکل عمل می کند که قبلا توضیح داده شد، اما اگر می خواهید صدای میکروفنهای بیشتری را همزمان روی آهنگهای جداگانه ضبط کنید یا می خواهید از خروجیهای مستقیم کانال، در صورت نیاز برای ارسال سیگنل کانال مستقیما به ورودی کارت صدا استفاده کنید. برای هر پروژه در مقیاس بزرگتر، یک میکسر ضبط با چندین گذرگاه خروجی توصیه می شود.
نتیجه
از آنجایی که امروزه افزونههای نرم افزاری بسیار خوبی در دسترس هستند، استفاده از کارت صدا با دو خروجی محدودیتهای زیادی را برای نحوه ترکیب آهنگهای خود اعمال نمی کند. با این حال، شما را از استفاده از افکتهای سخت افزاری و پردازندهها برای بهبود میکس خود، به غیر از عناصری که سخت افزار خارجی مانند ماژولهای midi می آیند، منع می کند.
یک کارت صدا با هشت خروجی سازش خوبی بین انعطاف پذیری و هزینه ارائه می دهد، زیرا به شما امکان می دهد صداهای مهم را برای پردازش با افکتها و پردازندههای خارجی جدا کنید. در هر یک از این موارد، اگر چه نیازی به بزرگ یا گران بودن آن نیست، اما همچنان به یک میکسر خارجی برای ترکیب خروجیهای صدای کامپیوتر شما با خروجی ابزارهای سخت افزاری میدی خارجی نیاز است.