بیابید که چگونه می توانید صدا را با بالاترین کیفیت وارد کامپیوتر خود کنید.
استودیوهای تمام دیجیتال و مبتنی بر کامپیوتر ممکن است ارتقا یافته باشند اما هرگز پلاگینهایی وجود نخواهد داشت که جایگزین میکروفنها، پری آمپهای میکروفن و سیستم مانیتورینگ شوند. اگر چه برخی از اینترفیسهای صوتی شامل پری آمپهای میکروفن هستند، اکثر آنها یا آنالوگ سطح لاین یا نوعی ورودی دیجیتال را ارائه می دهند که کاربر را با مشکل نحوه دریافت سیگنال با بهترین کیفیت به سیستم مواجه می کند. این مقاله به برخی از گزینهها نگاه می کند تا به نقاط ضعف و نقاط قوت آنها اشاره کند.
روشهای اضافه کردن صدا به نرم افزار
Soundcards
کارت صداهای Budget که عمدتا برای گیم مارکت در نظر گرفته می شوند، اغلب شامل ورودیهای میکروفن و لاین هستند، ورودی لاین ممکن است کیفیت مناسبی را ارائه دهد، ورودی میکروفن معمولا برای پذیرش یک میکروفن برقی ارزان قیمت طراحی می شود که اغلب با کارت همراه است. اینها نسبت به قیمتشان بهتر از آنچه که باید کار می کنند، اما هنوز به کیفیت یا حساسیت مورد نیاز برای ضبط آواز یا ساز نزدیک نمی شوند. حتی اگر پری آمپ به اندازه کافی حساس باشد، بسیار بعید است که ورودی بالانس فانتوم مورد نیاز اکثر میکروفنهای کاندنسر را فراهم کند.
تغذیه آنها از طریق یک میکسر، یک پری آمپ میکروفن جداگانه یا یک کانال صوتی است. از آنجایی که مبدلهای مورد استفاده در budget cards همیشه از بالاترین کیفیت برخوردار نیستند ( یا همانطور که اغلب اوقات به دلیل چیدمان ضعیف تخته مدار در معرض خطر قرار می گیرند) بهترین نتایج معمولا با استفاده از ورودی دیجیتال کارت به دست می آیند. این به معنای انتخاب یک میکسر، پری آمپ یا کانال صوتی با خروجی دیجیتال هست. چنین دستگاهی احتمالا بیشتر از budget cards شما هزینه دارد، اما حداقل زمانی که می خواهید کارت صدای خود را ارتقا هید یا به کارت صدای سخت افزاری تغییر دهید، مفید خواهد بود.
کارت صدای سخت افزاری
کارت صداهای سخت افزاری، از طریق کابل و کارت PCI یا کابل FireWire به کامپیوتر متصل می شوند، به طور موثر مبدلها را از محیط پر سر و صدا کیس کامپیوتر حذف می کنند. بنابراین آنها اغلب مشخصات نویز بهتری نسبت به کارتهای همه کاره دارند. اجازه ندهید اگر این روشی است که ترجیح می دهید از کارت صدا منصرف شوید، زیرا برخی عملکرد بسیار خوبی دارند، اما به عنوان یک تعمیم، سخت افزار خارجی بهتر است، و اگر به چندین کانال ورودی/خروجی نیاز دارید، به سازنده جایی می دهد تا سوکتها را وصل کند.
اگر کارت صدا فقط ورودیهای لاین داشته باشد، اگر بخواهید با استفاده از میکروفن ضبط کنید، همان مشکلاتی را خواهید داشت که با کارت صدا دارید، اما برخی از کارت صداهای فعلی مانند Digidesign Digi 001 و MOTU 828 دارای پری آمپهای میکروفن داخلی هستند، البته معمولا فقط در دو کانال وجود دارد. طبیعتا، تمام پری آمپهای میکروفن کیفیت یکسانی ندارند و گزارشهایی وجود دارد که نشان می دهد برخی از آمپهای میکروفن موجود در کارت صداها به اندازه آنهایی که در یک میکسر خوب وجود دارند، حساس نیستند. یک میکسر معمولی حدود 60 دسی بل گین میکروفن دارد و حدود 10 دسی بل گین اضافی در فیدرهای کانال در دسترس است. گین میکروفن بیش از حدود 58 دسی بل برای اکثر برنامهها کافی خواهد بود، اما اگر کمتر باشد، ممکن است در ضبط منابع صدای آرام یا دور با مشکل مواجه شوید، به ویژه اگر از میکروفنهای دینامیک به جای کاندنسر استفاده می کنید. اگر با چنین کارت صدا کار می کنید، شاید بخواهید یک پری آمپ میکروفن حساس تر، یک کانال صوتی بهتر یا یک میکسر مناسب خریداری کنید.
میکسر دیجیتال/ آنالوگ
روش سنتی ضبط صدا از طریق یک میکسر آنالوگ است و اگر نیاز به ضبط چندین کانال میکروفن به صورت همزمان دارید، این روش هنوز می تواند ارزان ترین گزینه باشد. برخی از میکسرهای کوچک تر، مانند سری Mackie VLZpro، دارای پری آمپهای میکروفن فوق العاده هستند، بنابراین اگر بتوانید به تعداد کافی خروجیهای مجزا (از طریق خروجی مستقیم، خروجیهای انتقال، خروجی باس، خروجیهای Aux Pre-fade و غیره) دریافت کنید، این می تواند راه حل خوبی باشد. از آنجایی که اکثر استودیوهای مبتنی بر کامپیوتر نیاز به میکس سازهای میدی و صدای دیجیتال در برخی مراحل دارند، این احتمال وجود دارد که شما به یک میکسر نیاز داشته باشید. اما از آنجایی که اکثر میکسرهای آنالوگ خروجی دیجیتال ندارند، کیفیت صدای شما نیز تحت تاثیر کیفیت مبدلهای کارت صدا شما قرار می گیرد.
میکسرهای دیجیتال همیشه به صورت استاندارد دارای خروجیهای استریو S/PDIF هستند و همچنین ممکن است دارای اسلاتهای توسعه برای کارت صداهای دیجیتال چند کاناله ADAT و TDIF باشند. با جفت کردن یکی از دومیها با یک کارت صدایی که دارای ورودی دیجیتال چند کاناله سازگار است، می توانید صدا را بدون نگرانی در مورد کیفیت مبدل کارت صدا به رایانه وارد کنید. من متوجه شدم که کیفیت پری آمپهای میکروفن در میکسرهای دیجیتال بسیار متغیر است و برخی از آنها نیز کمی از نظر گین میکروفن کوتاه هستند، بنابراین مهم است که میکسری را قصد خرید آن را دارید با یک میکروفن واقعی امتحان کنید. منبع صدا در محیطی آرام قبل از خرید. اگر نیازی به I/O دیجیتال ندارید، ممکن است یک میکسر دیجیتال ارزان قیمت بهترین انتخاب برای شما نباشد، زیرا مسیر سیگنال از طریق آن هنگامی که از ورودی میکروفن به خروجی آنالوگ اندازه گیری می کنید، یک میکسر آنالوگ با طراحی خوب اغلب بهتر است.
میکسرهای دیجیتال معمولا به صورت استاندارد دارای خروجیهای استریو S/PDIF هستند و ممکن است شامل اسلاتهای توسعه برای کارت صداهای دیجیتال چند کاناله ADAT و TDIF باشند. با اتصال یکی از رابطها به کارت صدایی که ورودی دیجیتال چند کاناله سازگار دارد، می توانید صدا را بدون نگرانی در مورد کیفیت مبدل کارت صدا به کامپیوتر منتقل کنید.
کیفیت پری آمپهای میکروفن در میکسرهای دیجیتال بسیار متغیر است و برخی از آنها نیز گین میکروفن کافی ندارند، بنابراین مهم است که میکسر مورد نظر خود را قبل از خرید با یک میکروفن و یک منبع صدای واقعی در یک محیط آرام آزمایش کنید. اگر نیازی به I/O دیجیتال ندارید، یک میکسر دیجیتال با بودجه محدود ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد، زیرا مسیر سیگنال در یک میکسر آنالوگ با طراحی خوب معمولا وقتی از ورودی میکروفن تا خروجی آنالوگ اندازه گیری می شود، بهتر است.
ورودی برای گیتار الکتریک
گیتارهای الکتریک ممکن است به سیستمهای کامپیوتری متصل شوند، اما واقعا ایده خوبی نیست که آنها را مستقیما به ورودیهای لاین کارت صدا وصل کنید، زیرا امپدانس آن مناسب نیست. برای گیتارها امپدانس حدود MΩ1 یا بالاتر عالی هست. بنابراین یا از یک باکس دی آی اکتیو (active DI box) مناسب با ورودی امپدانس بالا یا ورودی ساز یک کانال صوتی استفاده کنید. نرم افزارهای زیادی برای تقویت گیتار وجود دارد که می توان از آنها برای شکل دادن به صدااستفاده کرد. اما اگر می خواهید در حین نواختن، بدون تاخیر، تاثیر صدا را بشنوید، به سیستمی با تاخیر بسیار کم نیاز دارید.
جایگزین پری آمپهای سخت افزاری گیتار هستند. مدلهای متعددی در دسترس هستند که تمامی گرایشها از تیوب گرفته تا حالت جامد و مدلسازی فیزیکی دیجیتال را پوشش می دهند، اما شما باید واحدی را انتخاب کنید که شبیه سازی بلندگو را نیز در خود داشته باشد، در غیر این صورت احتمالا صدای گیتار آنطور که انتظار دارید، نخواهد بود. یک نکته، اگر از یک پری آمپ سخت افزاری با افکتهای داخلی استفاده می کنید، تاخیر و ریورب آن را خاموش کنید و در عوض با استفاده از پلاگینها، این افکتها را اضافه کنید. این نه تنها ویرایش را تا حد زیادی ساده می کند، بلکه به شما امکان می دهد برای صرفه جویی در فضا روی یک آهنگ مونو ضبط کنید. هنوز هم می توانید صدا را با استفاده از پلاگینهای استریو پردازش کنید، که در صورت تمایل قابل خودکار سازی هستندد، و دلیلی وجود ندارد که یک پری آمپ سخت افزاری را با مدل سازی نرم افزاری ترکیب نکنید اگر نیاز داشته باشید که صدای ضبط شده را بیشتر اصلاح کنید.
پری آمپ میکروفن
پری آمپهای میکروفن اکنون در پیکربندیهای تک، دو و چند کاناله موجود هستند و برای اتصال به کارت صداها یا رابطهای صوتی که ورودیهای آنالوگ با کیفیت دارند، ایده آل هستند. شما می توانید بین مدلهای حالت جامد یا لامپی انتخاب کنید، اگر به صدای یکی را بر دیگری ترجیح می دهید و هر مدل معتبر، بهره و حساسیتی که نیاز دارید را به همراه سطح نویز پایین فراهم می کند. همچنین می توانید از یک پری آمپ میکروفن جداگانه با میکسر دیجیتالی که پیش تقویت کننده میکروفن خوبی ندار، استفاده کنید و پری آمپ را به ورودیهای لاین میکسر وصل کنید.
پیش تقویت کنندههای میکروفن چند کاناله (معمولا در بلوکهای هشت تایی طراحی می شوند) می توانند از نظر مالی برای ضبط چند ساز مفید باشند، اما اگر فقط تمایل به ضبط یک یا دو اجرا در یک زمان دارید، به جای آن از یکی از کانالهای صوتی موجود استفاده کنید، زیرا این موارد مزایای مشخصی دارند.
کانالهای صوتی
کانالهای صوتی، پری آمپهای میکروفن هستند که شامل فشرده سازی، نوعی اکولایزر و اغلب ویژگیهای اضافی مانند deessing، expansion، gating و limiting می شوند. آنها همچنین ممکن است شامل یک بخش مانیتور (احتمالا با آمپلی فایر هدفون) باشند تا اجرا کننده را قادر سازد سیگنال منبع میکس شده با خروجی یک کارت صدا کامپیوتر را مانیتور کند تا از تاخیر هنگام تلاش برای آواز خواندن یا پخش جلوگیری شود.
به غیر از این راه حل نظارت بر تاخیر صفر، که می توانید با استفاده از تقریبا هر کانال پری آمپ/ صدای میکروفن و یک میکسر آن را راه اندازی کنید، به نظر می رسد که اکثر بستههای نرم افزاری در حال حاضر مشابه بخشهای پردازشی یک کانال صوتی هستند، اما دارای یک کمپرسور سخت افزاری هستند. یکی از مزایای فشرده سازی آنالوگ این است که می توانید با کمترین احتمال قطع شدن به حداکثر سطح سیگنال مبدلهای سیستم خود نزدیک تر عمل کنید و حتی سیگنالهای سطح پایین تر نیز تقویت می شوند، بنابراین با استفاده از بیتهای بییشتری ضبط می شوند. بیتهای بیشتر به معنای دیستورشن کمتر و نسبت سیگنال به نویز بهتر است، بنابراین فشرده سازی سیگنال شما در حوزه آنالوگ قبل از تبدیل، نتایج بهتری نسبت به اعمال فشرده سازی دیجیتال پس از تبدیل ایجاد می کند. غلبه بر یک اکولایزر آنالوگ خوب نیز سخت است، بنابراین اگر بتوانید با استفاده از کنترلهای یک کانال صوتی، صدایی واقعا درجه یک را در منبع دریافت کنید، به احتمال زیاد هنگام میکس به صدایی که می خواهید، می رسید.
یک کانال صوتی خوب شامل ورودیهای میکروفن، لاین و ساز با امپدانس بالا است و تعدادی از مدلها یا دارای خروجی دیجیتال به صورت استاندارد هستند یا آن را به عنوان یک پلاگین ارائه می کنند. در حالت بالانس، یک کانال صوتی با یک خروجی دیجیتال بهترین روش را برای دریافت سیگنال با کیفیت به سیستم شما ارائه می دهد (به شرطی که کارت صدای شما دارای ورودی دیجیتال باشد)، اما شما می توانید از یک یا دو کانال با مبدل استریو استفاده کنید. سیستم توزیع word-clock برای اجرای چندین واحد مورد نیاز است (با فرض اینکه چندین ورودی دیجیتال برای اتصال آنها دارید، همانطور که در مورد برخی از کارت صداهای Pro Tools وجود دارد). کانالهای صوتی خوب در مقایسه با یک میکسر یا پری آمپ میکروفن چند کاناله برای هر کانال هزینه بر هستند، بنابراین اگر می خواهید چند میکروفن یا بیشتر را همزمان ضبط کنید، ممکن است این مسیر جذابیت کمتری داشته باشد. با این حال، اگر تمایل به overdub بیش از حد یک قسمت در یک زمان دارید، یک کانال صوتی با کیفیت بالا بهترین راه حل است.
گزینههای بسیار، زمان بسیار کم…
سیگنالی که در منبع خراب شود هرگز نمی تواند به طور رضایت بخشی بازیابی شود، بنابراین انتخاب میکروفن و سیستم پیش تقویت کننده مناسب برای ضبط احتمالا تاثیر بیشتری نسبت به هر چیز دیگری در زنجیره ضبط دارد. از آنجایی که اکثر نوازندگانی که در استودیوهای خود کار می کنند تمایل دارند تا قطعات نسبتا کمی را همزمان ضبط کنند، استفاده از کانالهای صوتی با کیفیت بالا احتمالا بهترین راه حل است. و اگر بتوان آنها را به صورت دیجیتالی با ورودی سیستم کامپیوتری سازگار کرد، خیلی بهتر است. برخی از کانالهای صوتی نیز مبدلهای اختیاری را ارائه می کنند که در صورت نیاز به انجام این مرحله، از تبدیل 24 بیتی تا 96 کیلوهرتز پشتیبانی می کنند.
برای ضبط چند میکروفن، یک میکسر آنالوگ خوب یا یک پری آمپ میکروفن چند کاناله احتمالا گزینه مناسبی است و ما استفاده از یک کنسول دیجیتال ارزان قیمت را برای ردیابی پیشنهاد نمی کنیم، مگر اینکه برای میکس کردن نیز به آن نیاز داشته باشید. حتی در آن زمان، ممکن است همچنان نیاز به خرید یک کانال صوتی خوب برای ضبط قطعههای مهم را احساس کنید. هر گزینهای را که انتخاب کنید، با مراقبت از منبع صدا، به احتمال زیاد به کیفیت صدای ضبط شدهای خواهید رسید که از آن راضی هستید.