تاریخچه شرکت PreSonus

شرکت PreSonus Audio Electronics در سال 1995 جهت طراحی محصولات صوتی مدرن و با کیفیت، همراه با ویژگی‌های صوتی حرفه‌ای و با کمترین حاشیه سود و قیمت مناسب برای کاربران تاسیس شد. هدف این شرکت در 25 سال گذشته بسیار ساده بود. هدف اصلی پریسونوس ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای بهبود عملکرد نوازندگان، تولیدکنندگان محتوا، تهیه‌کنندگان موسیقی و مهندسان صدا بود. شرکت Presonus یک طراح و سازنده پیشرو در راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضبط و پخش تجهیزات اجرای زنده و استدیو است. راهکارهای شرکت پریسونوس مشکلات اصلی دنیای موسیقی را برای همیشه حل کرد و دریچه‌ای جدید از فناوری را پیش‌روی فعالان این حرفه گشود.

شروع فعالیت PreSonus از سال 1995 تا 1999

جیم اودوم مدیر ارشد پریسونوس، گیتاریست، تهیه‌کننده موسیقی و مهندس صدا از دانشگاه برکلی با همکاری برایان اسمیت معاون فعلی تولید پریسونوس فارغ‌التحصیل مهندسی LSU، این شرکت را تاسیس کردند. هدف جیم و برایان ساخت ابزارهای حرفه‌ای و مقرون به صرفه جهت تولید موسیقی برای نوازندگان و مهندسان صدا بود.

اولین محصول آنها به نام DCP8 در گاراژ جیم تولید شد. این محصول یک کمپرسور/ لیمیتر/گیت آنالوگ 8 کاناله با کنترل دیجیتال با قابلیت فیدر، میوت و همچنین گروه‌بندی‌های کاملا دیجیتالی بود. البته پریسونوس از یک راز مهم در تولیدات خود استفاده کرده بود که در طراحی کنترل نسبت به مدارهای آنالوگ برتری داشت و اینگونه پریسونوس توانست با کمک طراحی دیجیتال یک پله بالاتر برود. 

PreSonus در سال 1995 حق اختراع این فناوری نوآورانه را دریافت کرد و همچنان در طراحی پری آمپلی فایر میکروفون XMAX-Remote در میکسرهای StudioLive Series III و رابط های صوتی (کارت صدا) سری Quantum نیز استفاده می‌شود. آنها در سال 1996، ACP8، اولین کمپرسور چند کاناله با قابلیت باس آنبورد را توسعه داده و عرضه کردند. این کمپرسور به کاربر اجازه می‌دهد تا به هر 8 کانال به طور همزمان متصل شود.

انقلاب کارت صدا از سال های 2000 تا 2004

داستان از این قرار است: ریک نقوی معاون ارشد فعلی فروش جهانی پریسونوس در جریان بازدید از فروشندگان خود متوجه می‌شود که محبوب‌ترین رابط های صوتی (کارت صدا) در آن زمان، ورودی‌های ADAT را جهت اتصال دستگاه‌های ADAT ارائه می‌دهند تا صدا را به کامپیوتر منتقل کنند. در آن زمان کارت صداها از ورودی ADAT برخوردار بودند؛ اما در بررسی‌هایی که آقای نقوی انجام داد، متوجه شدند که پری آمپلی فایرهایی با تعداد ورودی بالا این قابلیت را ندارند که توسط ADAT به کارت صداها وصل شوند و برای این کار به یک کانورتور مجزا نیاز دارند. بنابراین با مشورت دوست صمیمی خود جیم یک پری آمپلی فایر 8 کاناله دارای کانورتور داخلی و قابلیت خروجی ADAT با نام تجاری DigiMax را متولد کرد.
آنها با تکیه بر موفقیت طرح‌های پیش تقویت کننده، پری آمپلی فایر 8 کاناله اصلی DigiMax را همراه با تبدیل ADAT منتشر کردند. طراحی پیشرو در صنعت، دیجی مکس اصلی و جانشینان آن، گروه نوظهوری از ضبط‌ کننده‌های استودیوی خانگی را با قابلیت افزودن آسان ورودی‌های آنالوگ به رابط‌های صوتی مجهز به ADAT خود فراهم کردند. این قابلیت باعث می‌شود که ورودی آنالوگ کارت صداها اشغال نشوند و از تمام قابلیت های ورودی کارت صداها به بهترین نحو ممکن استفاده شود.
در طول این مدت، پریسونوس با تولید محصولاتی از جمله Central Station و Central Station Plus که قابلیت کنترل و اتصال چند جفت اسپیکر مانیتورینگ را به کارت صدا می‌داد توانست استدیوهای خانگی‌ را از این موهبت برخوردار کند و قابلیتی که در کنسول‌های بزرگ وجود داشت را در ابعاد Rack به این استدیوها هدیه دهد.

الهامات رشد دهنده پریسونوس از سال‌های 2005 تا 2009

از سال 2005 تا 2009، تیمِ مهندسی پریسونوس با سرعت و تلاش فراوان محصولات بسیاری را به بازار عرضه کردند و همواره ویژگی‌ها و ابزارهای جدیدی را به مشتریان تشنه پیشرفت ارائه دادند. با شروع کار تیمِ مهندسی در سال 2005، با تولید Inspire، کارت صداهای PreSonus با قابلیت FireWire را به سطح جدیدی رساندند. Inspire 1394 اولین کارت صدایی بود که می‌توانست با متصل کردن چندین کارت صدای فایروایر به یکدیگر زنجیره‌ای از کارت صداها را فراهم سازد- ویژگی‌ای که همه محصولات FireWire PreSonus با آن شناخته می‌شدند.
در سال 2006، با تولید محصول فایر استدیو اولین کارت صدا با قابلیت خروجی Surround (صدای فراگیر) و استدیو به صورت همزمان در بازار عرضه شد.
به لطف تکنولوژی منحصربه‌فرد در محصول MSR (Monitor Station Remote) که برای کارت صدای فایر استریو عرضه شده بود، قابلیت‌های کنترل بر روی مانیتورینگ‌ها به نهایت خود رسید.
کمی بعدتر، پریسونوس FaderPort را منتشر کرد. فیدر پورت تکمیل شده MSR می‌باشد که اولین کنترل نرم‌افزار تک فیدر بازار است. این اولین عصای دست آهنگسازان با قابلیت کنترل سریع و آسان نرم‌افزارهای میزبان (DAW) به همراه یک فیدر با قابلیت تاچ سنستیو (Touch Sensitive) و به صورت موتورایز برای ساخت آتومیشن های صوتی بود. در همان سال بود که جیم تصمیم گرفت مناسب‎‌ترین راه برای اطمینان از بهترین تجربه کاربری ممکن، که مجموعه کاملی از ابزارهای ضبط می‌‍باشد را ارائه دهد.

برای این منظور، این شرکت با KristalLabs Software Ltd، یک شرکت استارت آپی که توسط Wolfgang Kundrus و Matthias Juwan تأسیس شده بود، همکاری کردند تا کار را بر روی Capture™ و Studio One® آغاز کنند.
در سال 2008، پس از تلاش بسیار زیاد، دو نسخه برجسته میکسر دیجیتال اصلی StudioLive 16.4.2 را با Capture v1 برای مشتریان خود منتشر کردند.
StudioLive 16.4.2 نه تنها اولین میکسر دیجیتال پریسونوس بود، بلکه اولین میکسر دیجیتالی بود که دارای یک رابط تعاملی FireWire با قابلیت‌های فراوانی برای صدابرداران در زمان ساند چک و استفاده از پلاگین‌ها، افکت‌ها و Send و Return های متنوع بر روی کانال‌ها در ساده‌ترین شکل ممکن بود.
StudioLive 16.4.2 با داشتن همان Fat Channel اکنون به میکسرهای StudioLive معروف هستند. این محصول پرقدرت با جلوه‌های بصری و صوتی زیاد به همراه قیمتی بسیار مقرون به صرفه، بازار این حرفه را تسخیر کرده است.
Capture یکی‌دیگر از اولین محصولات در نوع خود بود، یک برنامه ضبط چند کاناله کاملا یکپارچه که برای آسان کردن هرچه بیشتر ضبط با میکسر StudioLive طراحی شده بود. در این پنج سال با انتشار Studio One در سال 2009، اولین DAW با قابلیت ضبط و مسترینگ یکپارچه در همان برنامه به اوج خود رسید. قابلیت درگ اند دراپ در نرم‌افزار استودیو وان به سرعت طرفداران زیادی را به سمت این برنامه جذب کرد.

در پایان سال 2009، PreSonus تمام دارایی‌های KristalLabs را بدست‌آورد که منجر به ایجاد PreSonus Software Limited و یک تیم جهانی جدید از مهندسان و متفکران خلاق شد.

آغاز همکاری های مشترک پریسونوس از 2010 تا 2014

با تکیه بر موفقیت راه‌اندازی اولیه Studio One، ماتیاس و تیم توسعه‌دهندگان نرم‌افزار استودیو وان با استارت‌آپ دیگری همکاری کردند: Soundcloud در سال 2010، Studio One با افتخار اولین DAW با قابلیت خروجی مستقیم به Soundcloud شد. این ویژگی نوآورانه به این معنی بود که کاربران Studio One اکنون می‌توانند موسیقی خود را در یک برنامه رکورد، تولید، میکس، مسترینگ و در نهایت به صورت مستقیم در SoundCloud منتشر کنند.
در طول توسعه Studio One v2، تیم نرم‌افزار PreSonus تلاش‌ مشترکی را با Celemony برای ایجاد دسترسی ARA جهت تسهیل در هماهنگی Melodyne در استدیو وان آغاز کرد. در سال 2011، از این ویژگی انقلابی، برای اولین بار به عنوان یک صنعت رونمایی شد.
با تشکیل PreSonus Software Limited، مدیران محصول و مهندسان پریسونوس تمرکز خود را به یکپارچگی بیشتر سخت‌افزار/نرم‌افزار معطوف کردند. از StudioLive Remote در سال 2011 رونمایی شد و این اولین برنامه کنترل میکسر دیجیتال در اپ استور اپل بود که قابلیت میکس از راه دور بی‌سیم را به میکسرهای دیجیتال StudioLive اضافه می‌کرد.
در سال 2012، PreSonus با Rational Acoustics همکاری کرد تا SMAART Wizards را به برنامه VSL برای میکسرهای StudioLive اضافه کند و آنها را به اولین میکسرهای دیجیتال با آنالیز اتاق SMAART یکپارچه تبدیل کند. در همان سال، QMix را منتشر کردند، در حقیقت این اولین برنامه MIX مانیتور از راه دور آیفون برای یک میکسر دیجیتال بود.

در طول توسعه میکسرهای دیجیتال سری StudioLive AI، تیم نرم‌افزاری در هامبورگ فناوری جدیدی را اختراع کرد که برای ایجاد یک تجربه کاربری کاملاً یکپارچه سخت‌افزاری/نرم‌افزاری حیاتی خواهد بود. UCNET در سال 2013 رونمایی شد و سطح جدیدی از یکپارچگی را بین میکسرهای سری StudioLive AI، Capture و Studio One به ارمغان آورد. اکنون با UCNET، Capture می‌توان یک بررسی صوتی کاملاً خودکار مجازی، بازگرداندن دیجیتال از راه دور و یادآوری صحنه‌های ترکیبی StudioLive را با کلیک یک دکمه انجام داد. Studio One همچنین افزونه Fat Channel و قابلیت بارگیری صحنه‌های ترکیبی StudioLive را در کنسول استودیو وان هنگام استفاده از Capture اضافه کرد. پریسونوس در سال 2013، مالک سهام Notion Music شد و نرم‌افزارهای نت نویسی و آهنگسازی Notion™ را به خط تولید خود اضافه کرد. 

این محصول نوآورانه اولین برنامه نت‌ نویسی بود که علاوه بر مک و ویندوز، یکی از پربارگیرترین برنامه‌های ایجاد موسیقی، بر روی iOS اجرا شد و در تبلیغات Apple TV در سراسر جهان به نمایش درآمد. ایده و تیم آنها یک تناسب طبیعی در فرهنگ توسعه فناوری اختراعی PreSonus بودند.
در همین سال، آنها اولین محصولات بلندگوی خود را عرضه کردند. مانیتورهای استودیویی سری Eris و Sceptre به دلیل پاسخ فرکانسی دقیق و وضوح صوتی بالا، به سرعت مورد تحسین و محبوبیت قرار گرفتند. آنها با مشارکت Dave Gunness وFulcrum Acoustics، همچنین بلندگوهای سری StudioLive AI را منتشر کردند، اولین بلندگوهای اکتیو با قابلیت کنترل توسط iPad به همراه پردازنده‌ی داخلی و طراحی چند وجهی با کنترل اکولایزر همانند اسپیکر مانیتورینگ Sceptre می‌باشد.
پریسونوس در سال 2014، یک کارت آپشن Dante را برای بلندگوهای سری StudioLive AI منتشر کرد، بنابراین اولین بلندگوی مجهز به دانته را ساخت. همچنین در این سال بود که WorxAudio، تولیدکننده معتبر بلندگوهای صوتی تجاری را خریداری کرد.
PreSonus در سال 2014 با انتقال به دفتر مرکزی و مرکز تحقیقاتی جدید و فوق‌العاده در 18011 Grand Bay Court در باتون روژ، که اکنون محل استقرار تیم آمریکایی شامل مهندسان، مربیان پشتیبانی فنی، نیروی فروش، تکنسین‌های تعمیر، بازاریاب‌ها و امور مالی است، به اوج خود رسید.
استودیو ریور سیتی در مرکز دفاتر آنها قرار دارد. استودیو ریور سیتی که توسط گروه طراحی Walters-Storyk طراحی شده است، قلب تپنده تاسیسات PreSonus است.

2015 تا 2019؛انتشار اثرگذارترین نرم افزار صنعت صدا

استودیو وان نسخه 3 در ماه می 2015 منتشر و با تحسین زیادی روبه رو شد و به اولین DAW با پشتیبانی چند پلتفرمی با DPI بالا و چند لمسی و همچنین افزودن ویژگی‌هایی چون Scratch Pads و Mix Engine FX جهت شبیه‌سازی کنسول برای افزایش قدرت در سطح لایه‌ها که هنوز منحصربه‌فرد هستند، تبدیل شد.
میکسرهای StudioLive Series III در سال 2017 در میان هجوم توسعه AVB منتشر شدند تا جایزه معتبرSound on Sound Readers’ Choice را برای بهترین محصول جدید اجرای زنده از آن خود کنند. دو سال بعد شاهد ایجاد اولین اکوسیستم محصولات صوتی کاملاً یکپارچه AVB بودیم. یک راه‌حل کامل، میکسرهای StudioLive Series III ایجاد یک سیستم صوتی شبکه‌ای مقیاس‌پذیر از طریق AVB را سریع و آسان می‌کند. میکسرهای StudioLive Series III همچنین با استفاده از ضبط مستقیم بر روی SD، میکس ضبط داخلی را فراهم کردند. تا به امروز، میکسرهای دیجیتال StudioLive Series III بیشترین پردازش همزمان، بیشترین جریان ضبط همزمان (64X64 over USB 2.0) و انعطاف‌پذیرترین میکس باس ها را در بین هر میکسر دیجیتال در کلاس قیمتی خود ارائه می‌دهند. در سال 2017، هیو سرویس، متصدی بلندگوهای ما و طراح بلندگوی افسانه‌ای دان کیل، کاغذ سفیدی را در کنوانسیون AES ارائه کردند که به طرح اولیه طراحی CDL12 در انتظار ثبت اختراع تبدیل شد.

با ترکیب بهترین جنبه‌های فناوری نقطه‌ای و آرایه خطی، بلندگو CDL12 تقریباً به محض عرضه در سال 2019 به سرعت شروع به کسب تحسین و جوایز کرد.
در حالی که بخش بلندگوهای آنها در حال ایجاد یک طرح با ارزش ثبت اختراع بود، بقیه تیم مهندسی برای ایجاد رابط های صوتی سری Quantum به ریشه استودیو بازگشتند. کارت صدا سری کوانتوم با محدوده دینامیکی ۱۲۰ دسی‌بل و درایور سفارشی تاندربولت پیشرفته، این امتیاز منحصربه‌فرد را دارند که توسط مجلهSound on Sound سریع‌ترین “رابط صاعقه در سیاره” نامیده می‌شوند.
در ماه می ۲۰۱۸، استودیو وان نسخه ۴ منتشر شد و با شعار «ایجاد بدون مرز، بدون محدودیت تولید کنید» عرضه شد. نسخه 4 مجموعه شگفت‌انگیزی از ویژگی‌های جدید و نوآورانه از جمله:
آهنگ آکورد، انتخاب کننده آکورد، آهنگ تنظیم کننده، پد خراش، Impact XT و موارد بیشتر را ارائه می‌دهد.
در سال 2019، پس از سال‌ها رشد مداوم، مانیتورهای Eris به یکی از پرفروش‌ترین مانیتورهای استودیویی در جهان تبدیل شدند. همچنین در این سال‌ها بود که محصولات PreSonus اولین جوایز TEC خود را دریافت کردند:
• Capture for iPad
• Notion 2 for iOS (2016)
• FaderPort8 (2018)
• FaderPort16 (2019)

تجربه 25 ساله پریسونوس در نوآوری و خلاقیت

امروزه، تیم‌های آنها متشکل از مدیران محصول، مهندسان نرم‌افزار، طراحان سخت‌افزار، و متخصصان صوتی، به توسعه راه‌حل‌های نوآورانه برای تولید صدا ادامه می‌دهند. از استدیو مانیتورها با قابلیت بلوتوث گرفته تا مانیتورهای حرفه‌ای استودیویی، بلندگوهای نقطه‌ای گرفته تا CDLهای برنده جایزه، هدفون‌ها تا کنترل‌کننده‌های مانیتورینگ، رابط‌های صوتی موبایل تا سیستم‌های صوتی 128 کانالی Thunderbolt، میکسرهای آنالوگ 8 کاناله تا میکسر دیجیتال 64 کاناله AVB با قابلیت شبکه،Capture Mobile for iPad to Notion نرم‌افزار نشانه‌گذاری به Studio One Professional، PreSonus برای هر فرد خلاقی بی‌نهایت راه‌حل در نظر گرفته است و خلاقیت این افراد در زمان کار با محصولات پریسونوس به انتها نمی‌رسد.

نمایش 1–20 از 44 نتیجه