نکات حرفهای میکس در فضاهای کوچک
برخی افراد در فضاهای کوچک، کار میکس خود را انجام می دهند. منظور از فضاهای کوچک، اتاقهای معمولی در خانهها هستند، نه استودیوهای حرفهای که برای بازتولید دقیق صدا طراحی شدهاند. در واقع، برای اکثر افرادی که در خانههایشان کار می کنند، محیط کاری اغلب محدود به اتاقهای کوچکی است که از نظر آکوستیک و چیدمان تجهیزات شرایط ایده آل را ندارند. در این مقاله به نکات حرفهای میکس در فضاهای کوچک خواهیم پرداخت.
انجام میکس در فضای کوچک
استفاده از نرم افزار کالیبراسیون اسپیکر
امروزه ابزارهای نرم افزاری جای ابزارهای سخت افزاری پیشرفته در گذشته را گرفته اند که دسترسی به آنها بسیار راحت هست، مانند ابزارهای رایگان اندازه گیری اتاق مانند Room EQ Wizard و DSP داخلی که در بسیاری از مانیتورها موجود می باشند، یا نرم افزارهایی مانند Sonarworks Sound ID Reference یا ARC از IK Multimedia که ابزارهای مناسبی برای هر شرایط و بودجهای هستند. این ابزارها صرفا برای بهبود کارتان تولید شدهاند.
مهندس مسترینگ
راهنماییهای یک مهندس مسترینگ می تواند تاثیر بسیاری در حرفهای شدن کار شما داشته باشد. کار مهندس مسترینگ، بررسی کیفیت نهایی پروژه است و با دریافت بازخورد دقیقی از یک شنونده با تجربه می تواند نتایج کار میکسر رو به طور دقیق کالیبره و تنظیم کند تا جزئیات صدا به بهترین شکل ممکن ارائه شود. زمانی که یک پروژه به پایان می رسد، میکس کننده آنقدر با موزیک آشنا است که نمی تواند یک نظر واقعی در مورد آن داشته باشد، همچنین شنیدن پروژه با صدای بهتر و نظارت دقیق تر می تواند بسیار مفید باشد. اگر پروژه برایتان مهم است، همیشه توصیه می کنیم از مهندس مسترینگ کمک بگیرید. اگر شرایط بهره مندی از یک مهندس مسترینگ را ندارید و قصد دارید خودتان کار مسترینگ را انجام دهید، مقاله “چگونه موزیک خود را مسترینگ کنید؟” می تواند به شما در این راه کمک کند.
میکس با حجم صدای کم
این نکته برای میکس در فضاهای کوچک بسیار اهمیت دارد. وقتی با صدای بلند مانیتور می کنید، ممکن است اتفاقاتی که به ضرر شما خواهند بود، رخ دهد. اگر با منحنیهای فلچر- مانسون آشنایی ندارید، حتما دربارهی آنها تحقیق کنید. سیستم شنوایی انسان نسبت به هر فرکانس حساسیت متفاوتی داره که به میزان بلندی صدا نیز بستگی دارد. پیشنهاداتی جهت تنظیم سطح مانیتورینگ کالیبره شده وجود دارد که بسیار مفید هستند اما این توصیهها معمولا برای اتاقهایی با آکوستیک مناسب صدق می کنند.
اگر اتاق شما از نظر آکوستیک مناسب نباشد، هر چه انرژی بیشتری به محیط وارد کنید، مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد. علاوه بر این کمبود هدروم در مانیتورهای کوچکتر و ارزان تر نیز به همان اندازه مهم است و می تواند تاثیر بسیاری بر روی کیفیت صدا بگذارد. تقریبا تمام مانیتورهای میدان نزدیک (Near field) می توانند صدای بلندی تولید کنند، اما برای ارزیابی دقیق ترانزیتها (انتقال صدا) به میزان قابل توجهی هدروم نیاز دارید. به عنوان مثال، Dolby توصیه می کند که هر مانیتور در یک سیستم Atmos باید بتواند در موقعیت شنونده 85dB SPL تولید کند. اگر ویژگی SPL در مشخصات مانیتورها را بررسی کنید، خواهید دید که تمام آنها از این رقم فراتر می روند، اما نکته اینجاست که حتی اگر از فاصله یک متری (معیار استاندارد اندازه گیری) گوش دهید، مشخص می شود که مانیتور باید بتواند 85 دسیبل را با هدروم 20 دسیبل یا ترجیحا 26 دسیبل تولید کند. این بدان معناست که هر مانیتور باید توانایی تولید 111 دسیبل را داشته باشد، آن هم معمولا از فاصلهای بیش از یک متر.
حتی با در نظر گرفتن شرایط محافظه کارانه تر برای اتاقهای کوچک، همچنان به 99dB شامل هدروم (شامل 79 دسیبل + 20 دسیبل هدروم) در موقعیت شنونده نیاز دارند.
بیرون از اتاق بایستید
قدیمی ترین ترفندها گاهی بهترین نتایج را می دهند. یکی از این ترفندهای ساده و رایگان این است که برای چند لحظه از اتاق میکس خارج شوید و بیرون در بایستید. با این کار، صدا را دیگر مستقیم نمی شنوید و جزئیات به صورت پس زمینه شنیده می شوند، در حالی که تمرکز شما روی تعادل سطح اجزای مختلف میکس معطوف می شود. این تغییر ساده بلافاصله دیدگاه جدیدی به شما می دهد و به کسی که میکس را انجام می دهد کمک می کند تا عوامل حواس پرتی را کنار بگذارد و روی تعادل صداها که مهم ترین بخش در میکس است، تمرکز کند. این روش هم موثر است و هم کاملا رایگان، پس چرا امتحانش نکنید؟
میکس با هدفون قابل اعتماد
همه ما این توصیه را شنیدهایم: برای حذف مشکلات آکوستیکی، با هدفون میکس کنید. اما واقعیت این است که میکس کردن فقط با هدفون خوب نیست. نرم افزارهای شبیه سازی فضای میکس وجود دارند. گزارشهایی از راهکارهای شبیه سازی فضای میکس توسط سونی ارائه شده است که در جلسات میکس حرفهای به کار گرفته شده و تاثیر مثبتی روی متخصصان گذاشته است. شاید این ابزارها واقعا کارآمد باشند.
از بلندگوهای کوچک استفاده کنید
در حالی که داشتن مجموعه مانیتور ایده آل در اتاقی کاملا آکوستیک تمام چیزی است که برای انجام کار به آن نیاز داریم، اما این شرایط برای اکثر ما فراهم نیست. چیزی که غیر قابل انکار است این است که بازتولید دقیق فرکانسهای پایین ترین محدوده باس در سیستمهای مانیتورینگ بسیار دشوار است. اما بیشتر تصمیمات مهم در محدوده میدرنج گرفته می شوند، که بازتولید آن بسیار ساده تر است. پس چرا تمرکز خود را روی میدرنج نگذاریم و بخش فرکانسهای پایین را زمانی بررسی نکنیم که بخش عمده کار انجام شده است؟ سالهاست که افراد به این شیوه میکس می کنند؛ میکسها را با اسپیکر مانیتورهایی مانند NS10s و Auratones انجام میدهند و برای دیدن تصویر کلی صدای میکس را روی مانیتورهای اصلی چک می کنند.
برای بهبود میکس در یک اتاق کوچک چه باید کرد؟
این موضوع به شما و بودجهتان بستگی دارد. اگر بودجه محدودی دارید، عملکرد بیس را در مانیتورهای خود در اولویت قرار ندهید، همه چیز را از 80 هرتز به بالا با هر مانیتوری که دارید تولید کنید. توصیههای بالا را دنبال کنید و از هدفون مانیتور با کیفیت خوب و هر مانیتور بهتری که می توانید به آن دسترسی داشته باشید برای بررسی و تنظیم سطح پایین صدا استفاده کنید. یکی از اسپیکر مانیتورهایی که کیفیت بالایی را ارائه می دهند، ADAM T5V است و اگر مشکل فضا دارید، iLoud MTM از برند آی کی مالتی مدیا انتخاب مناسبی است.