نکات حرفهای میکس در فضاهای کوچک
شاید بیشترمان در فضاهای کوچک، میکس را انجام می دهیم. ما در مورد اتاقهای معمولی که در خانهها هستند صحبت می کنیم، نه استودیوهای حرفهای با فضای وسیع که برای بازتولید دقیق صدا طراحی شدهاند. در واقع، برای اکثر افرادی که در خانههایشان کار می کنند، محیط کاری اغلب محدود به اتاقهای کوچکی است که از نظر آکوستیک و چیدمان تجهیزات شرایط ایده آل ندارند. در این مقاله به نکات حرفهای میکس در فضاهای کوچک خواهیم پرداخت.
میکس در فضای کوچک
استفاده از نرم افزار کالیبراسیون اسپیکر
آنچه روزی به عنوان یک گزینه سخت افزاری پیشرفته با استفاده از محصولاتی مانند Trinnov شروع شد، حالا به راه حلهایی تبدیل شده است که می توان به راحتی به آنها دسترسی داشت، مانند ابزارهای رایگان اندازه گیری اتاق مانند Room EQ Wizard و DSP داخلی که در بسیاری از مانیتورها موجود است، یا نرم افزارهایی مانند Sonarworks Sound ID Reference یا ARC از IK Multimedia که ابزارهای مناسبی برای هر وضعیت و بودجهای هستند و بسیار مفید هستند. این ابزارها صرفا برای بهبود کارتان هست.
استفاده از یک مهندس مسترینگ
استفاده از یک مهندس مسترینگ برای همه کاربرد دارد، نه تنها برای حرفهایها. یک مهندس مسترینگ فرصتی برای بررسی کیفیت نهایی کار و دریافت بازخورد از یک شنونده با تجربه است که می تواند کارهایی را که میکسر انجام داده کالیبره کند. زمانی که یک پروژه به پایان می رسد، میکس کننده آنقدر با موزیک آشنا است که نمی تواند یک نظر واقعی در مورد آن داشته باشد، همچنین شنیدن پروژه با صدای بهتر و نظارت دقیق تر می تواند بسیار مهم باشد. اگر پروژه برایتان مهم است، همیشه توصیه می کنیم از مهندس مسترینگ استفاده کنید.
میکس با حجم صدای کم
این نکته برای میکس در فضاهای کوچک بسیار مهم است. وقتی با صدای بلندتر مانیتور می کنید اتفاقات زیادی رخ می دهد که برخی از آنها مضر هستند. اگر با منحنیهای فلچر- مانسون آشنایی ندارید، حتما دربارهی آنها تحقیق کنید. حساسیت سیستم شنوایی انسان با فرکانس تغییر می کند و این حساسیت به میزان بلندی صدا نیز وابسته است. پیشنهادهایی برای تنظیم سطح مانیتورینگ کالیبره شده وجود دارد که بسیار مفید هستند اما این توصیهها معمولا برای اتاقهایی با آکوستیک مناسب طراحی شدهاند.
اگر اتاق شما از نظر آکوستیک شرایط مناسبی نداشته باشد، هر چه انرژی بیشتری به محیط وارد کنید، مشکلات بیشتری به وجود خواهد آمد. علاوه بر این کمبود هدروم در مانیتورهای کوچکتر و ارزان تر نیز به همان اندازه مهم است. تقریبا تمام مانیتورهای نزدیک برد می توانند صدای بلندی تولید کنند، اما برای ارزیابی دقیق ترانزیتها به میزان قابل توجهی هدروم نیاز دارید. به عنوان مثال، Dolby توصیه می کند که هر مانیتور در یک سیستم Atmos باید بتواند در موقعیت شنونده 85dB SPL تولید کند. اگر مشخصات SPL مانیتورهای معمولی را بررسی کنید، خواهید دید که تمام آنها از این رقم فراتر می روند، اما نکته اینجاست که حتی اگر از فاصله یک متری (معیار استاندارد اندازه گیری) گوش دهید، مشخص می شود که مانیتور باید بتواند 85 دسیبل را با هدروم 20 دسیبل یا ترجیحا 26 دسیبل تولید کند. این بدان معناست که هر مانیتور باید توانایی تولید 111 دسیبل را داشته باشد، آن هم معمولا از فاصلهای بیش از یک متر.
حتی با در نظر گرفتن شرایط محافظه کارانه تر برای اتاقهای کوچک و کاربردهای نزدیک، مشخصات Dolby همچنان به 99dB شامل هدروم (شامل 79 دسیبل + 20 دسیبل هدروم) در موقعیت شنونده نیاز دارند.
بیرون از اتاق بایستید
قدیمی ترین ترفندها گاهی بهترین نتایج را می دهند. یکی از این ترفندهای ساده و رایگان این است که برای چند لحظه از اتاق میکس خارج شوید و بیرون در بایستید. با این کار، صدا را دیگر مستقیم نمی شنوید و جزئیات به صورت پس زمینه شنیده می شوند، در حالی که تمرکز شما روی تعادل سطح اجزای مختلف میکس معطوف می شود. این تغییر ساده بلافاصله دیدگاه جدیدی به شما می دهد و به کسی که میکس را انجام می دهد کمک می کند تا عوامل حواس پرتی را کنار بگذارد و روی تعادل صداها که مهم ترین بخش در میکس است، تمرکز کند. این روش هم موثر است و هم کاملا رایگان، پس چرا امتحانش نکنید؟
میکس با هدفون قابل اعتماد
همه ما این توصیه را شنیدهایم: برای حذف مشکلات آکوستیکی، با هدفون میکس کنید. اما واقعیت این است که میکس کردن فقط با هدفون خیلی ایده آل نیست. نرم افزارهای شبیه سازی فضای میکس وجود دارند که برخی افراد فکر می کنند موثر هستند. گزارشهایی از راهکارهای شبیه سازی فضای میکس توسط سونی ارائه شده است که در جلسات میکس حرفهای به کار گرفته شده و تاثیر مثبتی روی متخصصان گذاشته است. شاید این ابزارها واقعا کارآمد باشند.
از بلندگوهای کوچک استفاده کنید
در حالی که داشتن مجموعه مانیتور ایده آل در اتاقی کاملا آکوستیک تمام چیزی است که برای انجام کار به آن نیاز داریم، این شرایط برای اکثر ما فراهم نیست. چیزی که غیر قابل انکار است این است که بازتولید دقیق فرکانسهای پایین ترین محدوده باس در سیستمهای مانیتورینگ بسیار دشوار است. اما بیشتر تصمیمات مهم در محدوده میدرنج گرفته می شوند، که بازتولید آن بسیار ساده تر است. پس چرا تمرکز خود را روی میدرنج نگذاریم و بخش فرکانسهای پایین را زمانی بررسی نکنیم که بخش عمده کار انجام شده است؟ سالهاست که افراد به این شیوه میکس می کنند؛ میکسها را با اسپیکر مانیتورهایی مانند NS10s و Auratones انجام میدهند و برای دیدن تصویر کلی صدای میکس را روی مانیتورهای اصلی چک می کنند.
برای بهبود میکس در یک اتاق کوچک چه باید کرد؟
این موضوع به شما و بودجهتان بستگی دارد. اگر بودجه محدودی دارید، عملکرد بیس را در مانیتورهای خود در اولویت قرار ندهید، همه چیز را از 80 هرتز به بالا با هر مانیتوری که دارید تولید کنید. توصیههای بالا را دنبال کنید و از هدفون مانیتور با کیفیت خوب و هر مانیتور بهتری که می توانید به آن دسترسی داشته باشید برای بررسی و تنظیم سطح پایین استفاده کنید. یکی از اسپیکر مانیتورهایی که کیفیت بالایی را ارائه می دهند، ADAM T5V است و اگر واقعا برای فضا تحت فشار هستید، iLoud MTM از برند آی کی مالتی مدیا انتخاب مناسبی است.