کارت صداهای USB نسل دوم
کارت صداهای Scarlett برای اکثر استودیوها ایده آل هستند از کارت صداهای رومیزی 2i2 و solo گرفته تا 18i20 قابل نصب در رک، زیرا از هشت پری آمپ میکروفن داخلی و قابلیت گسترش دیجیتال ADAT برخوردار هستند. در سال 2011، کارت صدای 2I2 به پرفروش ترین کارت صدای USB در جهان تبدیل شده است. با این حال، پنج سال زمان زیادی در زمینه فناوری موسیقی است و Focusrite اکنون دامنه کارت صداهای USB خود را به بروزرسانی کرده است تا تحولات جدید ایجاد کند.
با وجود محبوب بودن اسکارلتها، اما در برخی از بخشها مورد انتقاد قرار گرفتند. به دلیل وجود نرم افزار Focusrite’s control بود که برخی استفاده از آن را ناخوشایند می دانستند، و درایورهای آنها عملکرد درخشانی با تاخیر پایین ارائه نمی دادند و تنظیماتی برای کنترل تاخیر نداشتند. بنابراین، اگر چه اسکارلتهای نسل دوم تغییرات فیزیکی داشتهاند، اما این نرم افزار است که بدون شک بزرگترین تغییرات را به خود دیده است.
اسکارلت بدون Pimpernels
در این مقاله کارت صداهای Scarlett 2i2 و Scarlett 18i20 را بررسی خواهیم کرد. هر دو از ورودی/خروجیهایی دارند که از فرمتهای آزمایش شده پیزوی می کنند و عملا مشابه نسل اول اسکارلت هستند. هر دو در واقع درجه یک هستند و در مقایسه با کاذت صداهای بسیار پرهزینه Clarett Focusrite، کمیتی ندارند. با این قیمت، انتظار نمی رود ویژگیهایی مانند صفحه نمایشهای لمسی رنگی یا کنترلهای بهره دیجیتال را ببینید.
از نظر فنی نیز تغییراتی ایجاد شده است. اسکارلتهای جدید مشخصات صوتی کمی بهتر از نمونههای اصلی ارائه می دهند، با محدوده دینامیکی که برای اکثر ورودیها و خروجیهای 2I2 برابر با 106 دسی بل و برای ورودیها و خروجیهای 18I20 به ترتیب 109 دسی بل 108 دسی بل ذکر شده است. گفته می شود که مدارهای آمپلی فایر میکروفن جدید گین کمتری ارائه می دهند و ورودیهای امپدانس بالا برای مقابله با سیگنالهای گیتار دوباره طراحی شدهاند.
بافر
با این حال، نتیجه کار شما بستگی دارد به اینکه از کدام کارت صدای scarlett استفاده کردهاید. مدلهای کوچکتر و مجهز به باس، از جمله 2i2 هیچ نرم افزار کنترل پنل مخصوص ندارند و فقط در ویندوز نیاز به نصب درایور دارید. در سیستم عامل مک، اسکارلتها از درایور سازگار با Apple’s class استفاده می کنند، مانند بسیاری از کارت صداهای رقیب دیگر. اما جالب اینجاست که فوکوسرایت یک ابزار اختیاری را ارائه می دهد که می تواند تاخیر عملیاتی آن را کاهش دهد.
با درایور سازگار با کلاس، توانستم در مک بوک ایر اوایل سال 2014 خود با فرکانس 44.1 کیلوهرتز در اندازه بافر 32 نمونه ضبط کنم. ریپر تاخیر رفت و برگشت را 5.6 میلی ثانیه گزارش کرد و مجدد ثبت شد در واقع چند نمونه اولیه بود که نشان می دهد این رقم خوب نیست. پس از نصب ابزار جداگانه با تاخیر کم، به نظر می رسید همه چیز همچنان کار می کند، تاخیر رفت و برگشت گزارش شده به 3.9 میلی ثانیه کاهش یافت، و صدای ضبط شده مجدد من تقریبا با نمونه اصلی مطابقت داشت. علاوه بر این، دو سوم از آن 3.9 میلی ثانیه در سمت ورودی گزارش شده است، بنابراین پاسخ برای ابزارهای مجازی (که فقط از بافر خروجی استفاده می کنند) باید سریع باشد. من این تستها را با استفاده از Scarlett 18I20 با نتایج یکسان تکرار کردم.
در ویندوز، درایور جدید ASIO Focusrite به شما امکان می دهد تا اندازههای بافر را تا 16 نمونه انتخاب کنید. من توانستم از ابزار Oblique Audio’s RTL Utility برای اندازه گیری تاخیر رفت و برگشت استفاده کنم. در فرکانس 44.1 کیلوهرتز، سرعت آن 3.8 میلی ثانیه بود، با یک بافر سمپل که 4.6 میلی ثانیه را ارائه می کرد. اجرای هیچ برنامه صوتی با این تاخیرهای کم در دستگاه امکان پذیر نبود، امیدواریم بتوان به تاخیر زیر 5 میلی ثانیه در رایانههای شخصی مدرن دست یافت.
Focusrite Control
اگر نمی توانید یا تمایل به اجرا در تنظیمات بافر بسیار کم ندارید، گزینههای جایگزین برای نظارت با تاخیر کم ورودیهای صوتی در دسترس هستند. در 2I2 و سایر مینی اسکارلتها، در پنل جلویی سیگنال ورودی را مستقیما به خروجیها می رساند و به شما امکان میدهد سیگنال ورودی را با تاخیر واقعی صفر بررسی کنید. در اسکارلتهای بزرگ تر، بار دیگر در دست تیم نرم افزار فوکوسرایت خواهید بود. نسل اول اسکارلتها و در واقع همتایان آنها در محدوده کارت صداهای فایروایر Saffire، با یک ابزار کنترل پنل به نام Mix Control عرضه می شدند. با این حال، فوکوسرایت با کارت صداهای Clarett و Red Thunderbolt خود یک ابزار کاملا جدید به نام Focusrite Control را معرفی کرد و با نسل دوم Scarletts، این ابزار جایگزین Mix Control شد. شفاف، ساده و استفاده بسیار آسان است و تقریبا از هر نظر نسبت به Mix Control بهتر است. مزایای دیگر این است که شما Reverb، Delay ،Compression یا EQ را که در مواردی مانند TotalMix RME یا UC Surface PreSonus می یابید، دریافت نمی کنید.
Focusrite همچنین یک یا دو ویژگی Mix Control را در واقع بسیار مفید بودند، به ویژه دکمه مونو و قطعهای L-R مجزا در آن جای داده است.
اسکارلت
کارت صداهای کلارت عملکرد صوتی تقریبا پیشرفتهای را ارائه می دهند و تاخیر بسیار کم نسبت به Thunderbolt را ارائه می دهند. اگر چه اسکارلتهای جدید نمی توانند در هیچ یک از این دو بخش با آنها مطابقت داشته باشند، اما برای بیشتر اهداف به اندازه کافی نزدیک هستند. با این حال، آنچه واقعا چشمگیر است، قیمت است. Scarlett 18i20 تقریبا تمام ویژگیهای اصلی Clarett 8Pre را ارائه می کند، اما قیمت آن حدود 350 پوند کمتر است. برای بهبود مجموعه ویژگیها و مشخصات 18I20 در یک کارت صدا با اتصال USB، در عین حال، باید به مواردی مانند PreSonus’s Studio 192، RME’s Firefaces و MOTU’s 1248 نگاه کنید که همه آنها کمی گران تر هستند. طیف جدید اسکارلت محصولات ارتقا یافته را با قیمتهای بسیار رقابتی ارائه می دهد.
وارد IOS خود شوید
نرم افزار Focusrite Control که با کارت صداهای بزرگ تر Scarlett، Clarett و Red ارائه می شود، بدیهی است که با در نظر گرفتن دسترسی به صفحه نمایش لمسی طراحی شده است، و بنابراین Focusrite گامی بسیار منطقی برای در دسترس قرار دادن آن برای دستگاههای IOS نیز برداشته است. در اصل، این برنامه به شما امکان کنترل تمام پارامترهای دیجیتال در کارت صدا را می دهد. در Red 4Pre، تقریبا اجازه کنترل تمام خصوصیات را می دهد.
همچنان به شما امکان تنظیم میترها و کنترلهای سطح صدا را می هد، که آن را برای تنظیم میکس در لایو رومها آیده آل می کند. گفته می شود که این برنامه روی آی پد،آیفون و آی پاد تاچ کار می کند.
مزایا
- کارت صداهای مقرون به صرفه
- قابلیت کار با تاخیر بسیار کم
- دارای ابزار Focusrite Control
- امکان کنترل کارت صداهای اسکارلت از طریق دستگاههای iOS
معایب
- ویژگیهای قدیمی که در Mix Control وجود داشت، Focusrite Control نیز از آن برخوردار است
خلاصه
فوکوسرایت به نیاز کاربران خود توجه می کند. اسکارلتهای جدید عملکرد بسیار بهبود یافتهای با تاخیر کم را ارائه می کنند.سایر تولید کنندگان برای ارائه کارت صداهای USB با این کیفیت با قیمتهای چشم گیری عرضه می کنند.