کارت صدای USB
Focusrite با کارت صدای اسکارلت نسل چهار خود، همچنان ویژگیهایی را ارائه می کند که برای تمام حرفهایها کاربرد دارند.
از زمان عرضه در اواخر سال 2011، تغییرات کمی در کارت صداهای برند فوکوسرایت اسکارلت ایجاد شد. ورودی/خروجیها و طرح رنگی که آنها را به پرفروشترین کارت صداهای USB در جهان تبدیل کرده است، تغییری نکردهاند. با این حال، وقتی صحبت از عملکرد و کیفیت صدا به میان می آید، هر نسل جدید اسکارلت، یک گام مهم به جلو را نشان می دهد.
تمام این کارها برای رفع نیازهای مشتریان انجام شده است. اسکارلت اصلی خصوصیات خوبی را نسبت به قیمت ارائه می دهد، اما تمام کاربران قادر به دستیابی به عملکرد خوب با تاخیر کم نبودند، Mix Control که برای کار با مدلهای بزرگتر لازم بود، عملکرد عالی نداشتند. بنابراین در سال 2016، تمرکز نسل دوم اسکارلتها بر روی نرم افزار بود، با درایورهای جدید و نرم افزار Focusrite Control که از مدلهای کلارت ایده گرفته است.
ویژگیها و کیفیت صدا، ارتقا یافته اند. مشخصاتی مانند محدوده دینامیکی و گین پری آمپ در نسل سوم اسکارلتهای 2019 تقریبا در سراسر جهان بهبود یافتند و آپشنهای متعددی از جمله سوئیچینگ بلندگو، پدهای ورودی، ورودیهای لوپ بک، Talkback و گزینه Air را به دست آورند. رنگ بندی به سبک ترانسفورماتور را به سیگنالهای ورودی اضافه کنید. همچنین سهولت استفاده به ویژه، آسان تر کردن یادگیری برای کاربران جدید تا حد امکان انجام شد.
سه مدل کوچک اسکارلت نسل چهار
نسل سوم اسکارلت شامل شش مدل بود، از SOLO تا U 18i201، که دارای ورودی/خروجی کافی برای ضبط چند مسیری پیچیده است. با این حال، در زمان عرضه،اسکارلت نسل چهار تنها شامل سه محصول است. Scarlett solo، Scarlett 2i2، Scarlett 4i4 جایگزین سه مدل کوچک در نسل سوم می شوند.
چندین سال است که Focusrite در خط تولید پایدار بوده است و اسکارلت نسل چهار نشان دهنده پیشرفت بیشتر در این زمینه است. پوستههای فلزی قرمز علامت تجاری اکنون از آلومینیوم بازیافتی ساخته شدهاند و تمام بسته بندیها قابل تجربه زیستی هستند. هیچ افتی در کیفیت ساخت وجود ندارد و استفاده از قطعات عالی مانند کانکتورهای Neutrik نشان می دهد که این کارت صداها دوام دارند.
هر سه مدلها را می توان از طریق سوکتهای USB Type-C خود با باس تغذیه کرد. 2I2 و 4I4 همچنین دارای یک سوکت دوم برای اتصال یک منبع تغذیه اختیاری هستند، اگر چه فقط 4I4 در واقع دارای یک PSU است. دلیلش این است که 2I2 می تواند با هر منبعی که مشخصات USB2 را داشته باشد تغذیه شود. به احتمال زیاد شامل کامپیوتر شما نیز می شود، اما در غیر این صورت، از هر شارژر تلفن یا منبع مشابهی را می توان استفاده کرد. از طرف دیگر، 4I4 جریان بیشتری مصرف می کند و به منبعی نیاز دارد که با مشخصات USB-C مطابقت داشته باشد.
هر سه مدل بررسی، تعداد اولیه I/O نسخههای قبلی خود را حفظ می کنند. بنابراین، Scarlett Solo دارای یک لاین/ ساز و یک ورودی میکروفن، یک جفت خروجی لاین بالانس در سوکتهای TRS یک چهارم اینچی و یک خروجی هدفون است. 2i2 دارای ترتیبات خروجی یکسانی است، اما ورودیهای دو گانه آن می توانند سیگنال لاین/ساز را از طریق سوکت یک چهارم اینچی در جلو یا سیگنال سطح میکروفن را از طریق یک XLR پنل پشتی بپذیرند. در نهایت، 4I4 دارای دو ورودی ترکیبی در جلو است که سیگنالهای میکروفن، لاین یا ساز را پشتیبانی می کند، به علاوه یک جفت ورودی لاین اضافی در جکهای یک چهارم اینچی، و به سوکت تک هدفون SOLO و 2I2 و جفت جک خروجی، یک جفت خروجی لاین دوم و همچنین ورودی/خروجی میدی در سوکتهای DIN اضافه می کند.
دکمههای پر کاربرد کارت صداهای نسل چهار
تفاوت در ظاهر و چیدمان پنل در مقایسه با مدلهای نسل سوم در ابتدا جزئی به نظر می رسد، تا زمانی که متوجه شوید که 2i2 و 4i4 دیگر دکمههای جداگانه برای فانتوم پاور، نوع ورودی و air در هر ورودی ندارند. در عوض، فقط یکی از هر کدام برای ارائه هر دو ورودی میکروفن / لاین وجود دارد و سه دکمه جدید با نامهای select ،auto و safe به آنها متصل می شوند. این نشان دهنده چیزی است که مطمئنا بزرگترین پیشرفت در نسل چهارم اسکارلت (به غیر از Solo) است. در حالی که تمام مدلهای قبلی دارای پری آمپهای میکروفن معمولی بودند که با استفاده از پتانسیومترهای گین استاندارد کنترل می شدند، 2i2 و 4i4 اکنون دارای پری آمپهای دیجیتالی کنترل شده هستند. کنترل گین بالای هر سوکت ورودی یک انکودر چرخشی است تا یک پوت وبه جای اتصال به ورودیهای ثابت، دکمههای کنترل air و دیگر روی هر ورودی که با دکمه انتخاب در فوکوس قرار می گیرد کار می کنند.
چیزی که نمی بینید این است که مشخصات خود مدار پری آمپ نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در حالی که نسل سوم اسکارلتها دارای محدود گین 56 دسی بل بودند (که توسط پدهای تعویض شونده در 18i20 افزایش یافته است)، جانشینان آنها دارای 69 دسیبل عظیم هستند، در کنار نویز ورودی معادل وزن A برابر با 127 دسی بل، THD+ نویز 10-10 پاسخ فرکانسی که در محدوده قابل شنیدن تا 0.05 ± دسی بل صاف است.
ورودیها می توانند حداکثر سطح +16dBu را از میکروفن یا +22dBu را از یک منبع سطح لاین بپذیرند، بنابراین باید به راحتی قادر به ضبط درام در یک انتهای مقیاس و گفتار آرام از طریق میکروفنهای دینامیک در سمت دیگر باشند. تنها مدلی که این خصوصیات را ندارد ، SOLO است که مرحله ورودی کنترل شده با آنالوگ مدل نسل سوم را حفظ می کند. با این وجود، تمام اسکارلتهای نسل چهارم از جمله سولو از مبدلهای A-D و D-A بهبود یافته بهره می برند. محدوده دینامیکی در 2I2 و4I4 اکنون 116 دسی بل برای ورودیهای میکروفن و 115 دسی بل برای ورودیهای لاین است، در حالی که خروجیهای لاین خروجی 120 دسی بل عالی است. برای یک کارت صدای مقرون به صرفه، این ارقام بسیار چشمگیر هستند و بسیار فراتر از آنچه برای ضبطهای شفاف در یک محیط خانه یا پروژه استودیو لازم است.
Auto Gain
حرکت به سمت کنترل دیجیتال، به مهندسان Focusrite اجازه داده است تا برخی از ویژگیهای اضافی را معرفی کنند. دکمه AIR اکنون در سه حالت فعالیت می کند: off، Air Presence و Air Presence & Drive.
Air Presence همان چیزی است که AIR در نسل قبلی وجود داشت و اساسا یک تقویت بسیار گسترده در حوزه آنالوگ ایجاد می کند. Air Presence & Driveاین را با مقداری اشباع هارمونیک اضافه شده با استفاده از DSP ادغام می کند. (مانند قبل، پیاده سازی AIR در اسکارلتها امپدانس ورودی پری آمپ را مانند نسخه Clarett تغییر نمی دهد.)
در همین حال، دکمههای خودکار و ایمن ویژگیای را معرفی می کنند که رولاند سالها پیش در استودیو خود معرفی کرد، تنظیم خودکار گین. این نقطه فروش عمده کارت صداهای EVO Audient است، که چندین مورد از آنها مستقیما در برابر نمونههای اسکارلت قرار گرفتهاند، بنابراین شاید تعجب آور نباشد که فوکوسرایت نسخه خود را توسعه دهد. در عمل، Focusrite’s Auto Gain بسیار شبیه به Audient’s Smartgain است: ورودیهایی را که می خواهید تنظیم کنید را انتخاب نمایید، دکمه Auto را فشار می دهید و برای چند ثانیه پخش یا آواز می خوانید. هدف این الگوریتم بهینه سازی گین پری آمپ به گونهای است که صدای مورد نظر 12 دسی بل زیر مقیاس کامل در مبدل A-D باشد که معقول به نظر می رسد. و مانند Smartgain، کانالهای پیوندی تنظیمات پیش تقویت کننده منطبق را دریافت می کنند، که برای ضبط استودیو باید باشد، در حالی که با فشار دادن و نگه داشتن دکمه خودکار، فرآیند برای تمام ورودیها به طور همزمان فعال می شود.
Focusrite در مورد محصولات خود این ادعای جالب را مطرح می کند که ” Auto Gain اسکارلت، سطوح شما را نه تنها با استفاده از سیگنال ورودی تنظیم می کند، بلکه عواملی در سطح نویز پری آمپ، digital silence، تداخل بین کانالی و ضربهها بر روی میکروفن شما وجود دارد را تنظیم خواهد کرد.
Nail Clipping
هر دو Smartgain Audient و Focusrite’s Auto Gain بسیار خوب کار می کنند و از نظر کاربر انتخاب بین آنها تفاوت خاصی ندارد، اما فوکوسرایت امیدوار است از طریق یک ویژگی اضافی به نام Clip Safe تعادل را به نفع اسکارلت تغییر دهد. Auto Gain به تنهایی ” set و forget ” است، به این ترتیب که تنظیم گین ایجاد شده توسط فرآیند اولیه پس از آن یکسان می ماند.
با این حال، Clip Safe را فعال کنید و این وضعیت می تواند تغییر کند. این براساس هر کانال در دسترس است و “به طور مداوم سیگنالهای ورودی شما را نظارت می کند.” اگر کلیپینگ تشخیص داده شود، به طور خودکار سطح گین ورودی را تنظیم می کند تا هدروم اضافه کند. Clip Safe ایده سادهای است و به عنوان وسیلهای برای جلوگیری از دیستورشن کلیپینگ، بسیار موثرتر از لیمیترها و سایر فرآیندهای مشابه است.
اگر چه نه 2i2 و نه 4i4 صفحه نمایش ندارند، با این وجود بازخورد بصری را در مورد تمام این فرآیندها ارائه می دهند. هنگامی که یک ویژگی فعال است، برچسبهای کنار هر دکمه به رنگ سبز روشن می شوند (یا کهربایی برای Air Presence و Drive) همچنین شماره ورودی هنگامی که آن ورودیها انتخاب می شوند، سبز خواهند شد. کنترلهای گین و کنترل صدا اصلی دارای هاله LED در اطراف خود هستند. اینها می توانند سطوح سیگنال را به رنگ سبز، یا هنگام نزدیک شدن به کیلیپینگ با رنگ نارنجی نشان دهد، همچنین برای نشان دادن تنظیمات گین، به رنگ سفید روشن می شوند، آبی برای نمایش ” egg‑timer” از میزان Auto Gain، فرآیند به پایان می رسد و هنگامی که Auto Gain از کار می افتد یا با کیلیپ مواجه شوید قرمز خواهد شد.
حرکت به سمت کنترل دیجیتال همچنین به این معنی است که Focusrite Control بهتر می تواند آنچه را که در Scarletts می گذرد منعکس کند. با 2I2 یا 4I4 تمام تنظیمات پنل جلویی به غیر از سطح خروجی اصلی و هدفون اکنون در صفحه ورودی قابل مشاهده و تنظیم هستند، و از اینجا نیز می توان Auto Gain را فعال کرد. با این حال، چیزی در حال حاضر دریافت نمی کنید، بازخوانی عددی گین پری آمپ یا توانایی تایپ یک مقدار است. این برای اهداف یادآوری مفید خواهد بود و احتمالا اجرای آن ساده است، بنابراین امیدوارم در مقطعی اضافه شود.
میکسر به شما امکان می دهد نظارت با تاخیر کم را در 4I4 تنظیم کنید، SOLO و 2I2 هنوز نظارت مستقیم در سخت افزار دارند. همچنین این امکان برای شما فراهم می کند تا تعادلی از سیگنالها را برای ارسال به ورودی لوپ بک ایجاد کنید.که فقط برای 4I4 صدق می شود.
Kext Messaging
اجرای درایور اسکارلت از نسل دوم در سال 2016 تغییر زیادی نکرده است. در macOS، این بدان معناست که آنها از درایور USB Core Audio داخلی اپل استفاده می کنند، اما می توان یک “codeless kernel extension” اضافی نصب کرد که تاخیر را برای اندازه بافر صوتی مشخص کاهش می دهد. در حالی که فرآیند نصب Focusrite Control و به روزرسانی سیستم عامل اسکارلتها راحت است، به لطف اقدامات امنیتی سخت گیرانه تر اپل، کار کردن آن بر روی کامپیوترهای Mac Silicon Apple چالش برانگیز تر است. هنگامی که installer را اجرا کردید، باید مک خود را در حالت Safe Mode بوت کنید و منویی را جستجو کنید که به شما امکان می دهد افزونههای هسته را فعال کنید، چیزی که پیدا کردن آن ساده نیست. بدون kernel extension، کوچکترین رقم تاخیر رفت و برگشت قابل دستیابی در 44.1 کیلوهرتز، با بافر 32 سمپل، 7 میلی ثانیه بود. نصب افزونه آن را به کمتر از 5 میلی ثانیه کاهش داد، که به طور قابل توجهی بهتر از هر کارت صدا USB دیگری است که اخیرا آزمایش کردهایم، و فقط توسط درایورهای سفارشی RME بهتر شده است.
Fourward Motion
در طراحی اسکارلت نسل چهار، آنها از تغییر خصوصیاتی که نیاز به آپدیت نداشتند، خودداری کردهاند. اما بدیهی است که آنها به نیازهای کاربران خود اهمیت دادهاند و نتیجه یک سری کارت صداها است که نسبت به نسلهای پیشین خود بهبود یافتهاند. مهم ترین پیشرفت آن، طراحی جدید آمپلی فایر با دامنه گین بسیار وسیع تر است. این واقعیت که دیگر نیازی به تقویت کنندههای گین درون خطی وجود ندارد، برای بسیاری از کاربران تفاوت بزرگی ایجاد می کند. می توانید یک SM7B یا RE20 را مستقیما به Scarlett متصل کنید و از دریافت سیگنال سالم و شفاف هر منبعی که باشد مطمئن باشید.
طراحان فوکوسرایت همچنین از دیگر فرصتهایی که با حرکت به سمت کنترل دیجیتال ایجاد شده است، استفاده کامل کردهاند. Clip Safe یکی از آن ایدههای ساده اما موثر است که باعث می شود تعجب کنید که چرا هیچ کس قبلا آن را انجام نداده است. حالت جدید Air Presence & Drive جالب است. در اکثر منابع، بیشتر خود را به عنوان یک تغییر تونال نشان می دهد تا به صورت دیستورشن یا اشباع، به نظر می رسد در حالی که بر میدرنج بالایی تاثیر دارد، فرکانسهای پایین را کاهش می دهد.
مقرون به صرفه بودن عاملی بوده است که باعث فروش اسکارلت شده است و آن را به پرفروش ترین کارت صدای USB در تمام دوران تبدیل کرده است. هر نسل جدید با توجه به نیازهای شما ارتقا می یابند. تا همین اواخر، پری آمپهای کنترل شده دیجیتالی با این نوع مشخصات فقط در کارت صداهایی با قیمت چهار یا پنج برابر یافت می شد، بنابراین فوکوسرایت بیش اندازه کافی برای حفظ اسکارلتها در موقعیت پیشرو در بازار فعلی خود تلاش کرده است.
پک استودیویی
تمام کارت صداهای اسکارلت برای خرید جداگانه در دسترس هستند و با مجموعهای از نرم افزار رایگان از جمله Ableton LiveLite، اشتراک سه ماهه Pro Tools Artist و Hitmaker که تعدادی افزونه قوی را جمع آوری می کند، ارائه می شوند. SOLO و 2I2 همچنین در بستههای استودیویی موجود هستند که شامل تمام تجهیزاتی است که برای شروع ساخت موسیقی نیاز دارید به غیر از کامپیوتر: هدفون اسکارلت، میکروفن کاندنسر و کابل XLR.
مزایا
- طراحی جدید پری آمپ با مشخصات بالا با دامنه گین و عملکرد عالی
- گزینههای موثر Auto Gain و Clip Safe
- نرم افزار کنترل و استفاده مناسب از LED های پنل جلویی برای بازخورد بصری
- عملکرد خوب با تاخیر کم
- مقرون به صرفه
معایب
- مدل SOLO طراحی جدید پری آمپ، Auto Gain و Clip Safe را در خود ندارد
- نصب برنامههایی که عملکرد macOS را با تاخیر کم بهبود می بخشد، در دستگاههای Apple Silicon ساده نیست.
خلاصه
طراحان فوکوسرایت یک بار دیگر موفق شدهاند کارت صداهای پرفروش خود را به گونهای بهبود بخشند که تقریبا برای تمام کاربران، مزایای واقعی به همراه داشته باشد.