میکروفن یا پری آمپ: کدام یک را ابتدا باید ارتقا دهید؟
کدام اول آمد: مرغ یا تخم مرغ ؟ هیچ کس پاسخ این سوال قدیمی را نمی داند. برای اکثر کسانی که در زمینه رکورد فعالیت دارند این سوال که ابتدا کدام ابزار را باید ارتقا دهند، پیش می آید. میکروفن یا پری آمپ میکروفن؟ پاسخ به این سوال ساده نیست.
همه چیز با میکروفن شما شروع می شود
میکروفن یکی از تجهیزات استودیویی ضروری برای خوانندگان و نوازندگان و صدابرداران، محسوب می شود. این اولین دستگاه در تجهیزات ضبط شما است، و روی کیفیت صدای آهنگهای شما تاثیر می گذارد – به طوری که اتصال یک میکروفن سطح بالا به یک پری آمپ استاندارد (مانند یک کارت صدا معمولی) مزایای بیشتری نسبت به وصل کردن میکروفن رده پایین به یک پری آمپ سطح بالا به همراه خواهد داشت.
از آنجایی که انتخاب میکروفن به طور قابل توجهی روی صدای ضبط شده شما تاثیر می گذارد، می بایست بهترین میکروفن را مناسب با نیازتان تهیه کنید. بنابراین، به جای آنکه میکروفنهای ارزان و بی کیفیت خود را به پری آمپ میکروفن Solid State Logic ALPHA VHD PRE وصل کنید و تعجب کنید که چرا به صدای حرفهای نمی رسید، میکروفنهایی با کیفیت عالی تهیه کنید. و بعد از آن پری آمپ مکمل میکروفن خود را خریداری کنید.
مشکلی از تنظیمات از پیش آماده شده کارت صدای شما نیست!
علی رغم آنچه که برخی از انجمنهای صوتی ممکن است بگویند، پریستهای موجود در اکثر کارت صداها، حتی در سطوح ابتدایی، عالی هستند. به عنوان مثال Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen یک کارت صدای محبوب و مقرون به صرفه – USB دو پری آمپ کم نویز و با صدای شفاف با گین کافی که با اکثر میکروفنهای کاندنسر، فضای هدروم و با افکتهای کلاسیک سازگار است. استفاده کردن Scarlett 2i2 با یک میکروفن کاندنسر با کیفیت بالا، مانند Audio-Technica AT4050 با دیافراگم بزرگ، Mojave Audio MA-200، Lauten Audio Atlantis FC-387، یا حتی Neumann U 87 Ai، نتیجه عالی را به شما می دهد.
بدانید که بیشتر اینترفیسهای سطح بالا، مانند Focusrite Red 8Pre دارای پری آمپ داخلی هستند که رقیب بسیاری از پری امپ های گران قیمت هستند، البته این نکته هم قابل توجه است که کیفیت برخی از پری امپ های مستقل بسیار بالا بوده و در کارت صدا ها نمیتوان مشابه این کیفیت را انتظار داشت.
به عنوان مثال، پری آمپهای Neumann MT 48 دارای گین 78 دسی بل هستند و می توانند طیف دینامیکی وسیعی از میکروفنهای این شرکت را به تصویر بکشند. Neve 88M صدایی گوش نواز مشابه کنسولهای سری 80 را تولید می کند – بدون نیاز به سخت افزار خارجی. علاوه بر این، پری آمپهای سری حرفه ای Focusrite و RME و Apogee، طراحیهای پیشرفتهای را با حجم بالا و مجموعهای از ویژگیهای مدرن ارائه می دهند که تضمین می کنند که رکوردهای عالی ارائه دهید. به بیان صریح، باید پول زیادی خرج کنید تا پری آمپهای جداگانه تهیه کنید که صدای بهتری نسبت به پری امپ های داخلی کارت صدا ها بدست آورید.
فراتر از آن، کارت صدای پیشرفته، مانند رابطهای سری RED از Focusrite، پیش تقویت کننده با کیفیت حرفهای را در اختیار شما قرار می دهند. آنها همچنین شامل شبیه سازهای واقعی نرم افزار داخلی از پری آمپهای معروف هستند، که یک رک مجازی پر از سخت افزار را در دسترس شما قرار می دهد.
” اما میکروفن مقرون به صرفه من صدا را با کیفیت بالا ارائه می دهد “
مواردی وجود دارد که ممکن است بخواهید به جای ارتقا میکروفن ، پری آمپ خود را ارتقا دهید. به عنوان مثال، برخی از نوازندگان متوجه می شوند که صدای آنها به خوبی با یک میکروفن دینامیک نسبتا ارزان قیمت، مانند یک میکروفن وکال کاردیوئید Shure SM7B یا یک میکروفن پخش Electro-Voice RE20 با Variable-D، هماهنگ می شود. این پدیده به نوازندگان آماتور نیز محدود نمی شود. بونو (Bono) از گروه افسانهای U2 بسیاری از آوازهای خود را با یک میکروفن دینامیک به سبک Shure SM58 ضبط کرده است. گفته شده که His Purple Majesty از میکروفن Shure SM57 در اکثر رکوردهای موفق خود استفاده کرده است. با این حال، معایب استفاده از میکروفن دینامیک این است که معمولا به گین بیشتری نسبت به میکروفنهای کاندنسر نیاز دارند – گاهی اوقات حتی بیشتر از آنچه در پری آمپهای موجود در کارت صداهای استاندارد موجود است. علاوه براین، میکروفنهای داینامیک اغلب از یک پری آمپ سطح بالا با امضای صوتی جذاب یا یک in-line booster مانند Cloud Microphones Cloudlifter CL-1 1-channel mic activator، بهره می برند.
آنالوگ را به آهنگهای خود اضافه کنید
هنگامی که میکروفن مناسب برای استودیوی خود را پیدا کردید، زمان آن فرا رسیده است که پری آمپ مناسب با آن را انتخاب کنید. همانطور که قبلا در این مقاله اشاره کردیم، انتخاب میکروفن شما به طور قابل توجهی روی صدای ضبطهای شما بیشتر از انتخاب پری آمپ تاثیر می گذارد. پری آمپها جادویی نیستند که با فشار دادن یک دکمه، ضبطهای شما را از حالت بی نقص به حالت فوق العاده تبدیل کنند. در عوض، آنها ابزارهایی هستند که برای کمک به میکروفن شما طراحی شده اند. پری آمپها برای رساندن سیگنالهای میکروفن شما به سطوح قابل استفاده طراحی شده اند، اگر بهترین آنها را انتخاب کنید، می توانند به صدای شما رنگ ببخشند که سطح ضبط شما را بالا می برد. با توجه به شخصیت صوتی پری آمپ، دستگاههای تست شده بسیاری برای انتخاب وجود دارد. پری آمپ میکروفن الهام گرفته از Neve and Neve به همراه EQ ارائه شده، مانند Neve 1073SPX، Warm Audio WA73-EQ، Heritage Audio HA73EQ ELITE، و Chameleon Labs 7603، از محبوب ترین پری آمپها هستند. پری آمپ API، که به خاطر صدای تهاجمی ای که دارد، مورد علاقه کاربران قرار گرفته است، برای افزودن پانچ به درامها، گیتار باسهای و گیتار الکتریک ساخته شده اند.
آیا شما از طرفداران SSL هستید؟ اگر چنین است، پری آمپ میکروفن Solid State Logic XLogic Alpha ایده آل برای انجام کارهای شما هست. همچنین پری آمپهای سری Focusrite ISA برای ضبط صداهای کلاسیک عالی است. اگر به دنبال پری آمپ مقرون به صرفه هستید که به آهنگهای خود رنگ صوتی ببخشید، Warm Audio TB12 Tone Beast انتخاب مناسبی می باشد. این پری آمپ دارای ویژگیهای بسیاری است، که این امکان را برای شما فراهم می کند تا ایدههای خود را پیاده سازی نمایید.
از پورت ADAT استفاده کنید
یکی از مزایای پری آمپ با کیفیت بالا این است که اگر به کانالهای بیشتری برای ضبط درام نیاز دارید، می توانید از یک کارت صدا با یک درگاه ADAT و یک پری آمپ میکروفن 8 کاناله سازگار مانند، Focusrite Clarett OctoPre یا Focusrite Scarlett OctoPre Dynamic استفاده کنید. خروجی ADAT را از خروجی ADAT پری امپ به ورودی ADAT کارت صدای خود وصل کنید و هشت کانال اضافی در اختیارتان قرار می گیرد. تنها مشکلی که ممکن است پیش آید، همگام سازی ساعت دیجیتال بین کارت صدا و پری امپ است.
که در اکثر موارد اگر در تنظیمات کارت صدا internal clock استفاده شود مشکلی بوجود نخواهد آمد. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده از یک توسعه دهنده ADAT، نرخ نمونه پروژه شما را به 44.1 کیلوهرتز یا 48 کیلوهرتز محدود می کند – مگر اینکه رابط و توسعه دهنده شما از S/MUX پشتیبانی کنند، در این صورت به حداکثر نرخ نمونه برداری 96 کیلوهرتز دسترسی خواهی داشت.